علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران ۱۵ بهمن سال گذشته در دیدار با گروهی از مداحان با تأکید بر لزوم «ارج‌گذاری به جایگاه زنان خانه‌دار و نقش ویژه آنان در خانواده»، به موضوع «ازدواج بهنگام و فرزندآوری» نیز اشاره کرده و گفته بود: «این دو موضوع از نیازهای حیاتی امروز و فردای کشور است که مداحان باید به‌عنوان یک رسانه بزرگ برای ترویج آن نقش‌آفرینی کنند.»

مرکز آمار ایران در همان زمان اعلام کرد در تابستان سال ۹۹، در مجموع ازدواج ۹ هزار و ۵۸ دختر ۱۰ تا ۱۴ ساله ثبت شده است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) براساس تازه‌ترین گزارش مرکز آمار ایران، طی پاییز ۹۹، ۷۳۱۷ ازدواج دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله و پنج ازدواج پسربچه کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. مطابق با این گزارش در پاییز ۹۹ آمار ازدواج دختران کمتر از ۱۰ سال صفر است. همچنین در همین بازه زمانی ۳۶۹۵۲ دختر ۱۵ تا ۱۹ ساله و ۵۱۳۹ پسر ۱۵ تا ۱۹ ساله ازدواج کرده‌اند.

در این بازه زمانی تعداد طلاق ثبت شده دختران زیر ۱۰ سال و پسران زیر ۱۵ سال صفر است. اما با افزایش سن دختربچه‌ها آنار طلاق هم افزایش می‌یاید. بر اساس گزارش مرکز آمار ۱۹۲ طلاق دختربچه ۱۰ تا ۱۴ ساله در پاییز ۹۹ ثبت شده است. همچنین ۳۵۹۰ طلاق برای دختران ۱۵ تا ۱۹ سال و ۱۷۶ طلاق برای پسران ۱۵ تا ۱۹ سال نیز در همین بازه زمانی به ثبت رسیده است.

 با وجود اعتراضات‌ دامنه‌دار فعالان حقوق کودک و حقوق زنان به بی‌توجهی قانون‌گذاران به مسئله کودک همسری، بر اساس مصوبه کمیسیون تلفیق بودجه مجلس ۱۰۰ میلیون تومان وام به ازدواج دختران زیر ۲۳ سال و پسران زیر ۲۵ سال اختصاص یافته است.

ماده ۱۰۴۱ قانون مدنی ازدواج دختر زیر ۱۳ سال را منوط به کسب اجازه از دادگاه و تعیین مصلحت کودک توسط دادگاه دانسته، اما همچنان والدین به دلایل مختلف مانند فقر، سودجویی و باورهای فرهنگی کودکان خود را وادار به ازدواج می‌کنند. رشد فقر در ایران همچنین به ازدواج‌های صوری برای دریافت وام ازدواج نیز انجامیده است.

مطابق با جدیدترین گزارش ارائه شده توسط مرکز آمار، مجموعاً در ۹ ماهه نخست سال ۹۹، تعداد ۲۳ هزار و ۷۹۷ ازدواج برای دختران ۱۰ تا ۱۴ سال، یک ازدواج دختربچه کمتر از ۱۰ سال و ۱۴ ازدواج برای پسران کمتر از ۱۵ سال به ثبت رسیده است. همچنین در همین بازه زمانی ۵۲۲ مورد ازدواج دختران ۱۰ تا ۱۴ سال نیز به طلاق ختم شده است.

در مورد تعداد ولادت‌های ثبت شده در بازه زمانی ۹ ماهه نخست سال ۹۹ نیز، دو ولادت برای پدران کمتر از ۱۵ سال و ۱۰۷۴ ولادت برای مادران کمتر از ۱۵ سال ثبت شده است.

به طور کلی از این آمارها چنین برمی‌آید که همچنان روند کودک‌همسری در ایران ادامه دارد. فعالان حقوق کودکان در فروردین سال جاری هشدار داده بودند که همه‌گیری ویروس کرونا، فقر و حاشیه‌نشینی نیز به کودک‌همسری دامن زده است.