حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران دوشنبه ۱۱ مرداد در نشست با مدیران ارشد دولت دوازدهم در حالی‌که از عملکرد دولت خود  و توافق هسته‌ای دفاع می‌کرد به ماجرای خروج اسناد هسته‌ای ایران و در ادامه آن خروج آمریکا از توافق هسته‌ای اشاره کرد و گفت:

«اسرار را اسرائیلی‌ها از کشور خارج کردند و پیش ترامپ بردند و ترامپ هم از توافق خارج شد.»

روحانی افزود:

«وزیر خارجه عربستان بلند شد در ژنو و وزیر خارجه رژیم صهیونیستی (اسرائیل) هم به اروپا رفت و به آمریکایی‌ها گفتند الان مذاکره نکنید و ما نفت را ارزان می‌کنیم.»

این سخنان حسن روحانی تنها در خبرگزاری فارس، نزدیک به نهادهای امنیتی منتشر شد.

ماجرای سرقت اسناد و پیامدهایش

اسرائیل در زمستان سال ۱۳۹۶ اسنادی از برنامه هسته‌ای ایران را از شورآباد تهران خارج کرد و در اردیبهشت ۹۷ بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر وقت اسرائیل از آن‌ها پرده برداشت.

نتانیاهو در آن زمان گفته بود این اسناد «شامل ۵۵ هزار صفحه و ۵۵ هزار فایل دیجیتال در قالب ۱۸۳ سی‌دی» درباره برنامه و فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی است. او همچنین گفته بود این اسناد ثبات می‌کنند که ایران درباره برنامه هسته‌ای خود به مجامع بین‌المللی «دروغ» می‌گوید.

مقام‌های جمهوری اسلامی در واکنش به این سخنان نتانیاهو ادعای او را «جعلی» خوانده بودند. محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه ایران در آن زمان نخست‌وزیر اسرائیل را به «چوپان دروغگو» تشبیه کرده و نوشته بود اما تنها چندبار می‌توان مردم را «گمراه» کرد.

عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران نیز سخنان نتانیاهو را «نمایش بچگانه و مسخره» خوانده و هدف دیگر آن را «صحنه‌سازی برای از بین بردن برجام» عنوان کرده بود.

پیش از حسن روحانی، محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، ۲۵ فروردین سال جاری برای نخستین‌بار سرقت اسناد هسته‌ای توسط اسرائیل را تأیید کرده و گفته بود کشور دچار «آلودگی امنیتی» شده است.

در ۲۲ خردادماه سال جاری همچنین یوسی کوهن، رئیس سابق اطلاعات و امنیت اسرائیل (موساد)، ابعادعملیات اطلاعاتی و امنیتی اسرائیل در مورد ایران را فاش کرد و از جمله به سرقت اسناد هسته‌ای و ترور محسن فخری‌زاده، از مسئولان بلندپایه برنامه هسته‌ای ایران اشاره کرد.

همزمان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهوری پیشین ایران نیز درباره نفوذ اسرائیل به حساس‌ترین نهادهای کشور گفته بود: «سقف سازمان فضایی را سوراخ کردند و اسناد کشور را بردند.»

در همان ماه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با انتشار گزارشی اعلام کرد که ایران اجازه دسترسی به دو مکانی را که احتمالاً در آن‌ها فعالیت هسته‌ای انجام شده است، نمی‌دهد. نه آژانس و نه مقام‌های جمهوری اسلامی درباره مکان دقیق این دو سایت صحبتی نکردند، اما گفته می‌شد که یکی از آن‌ها انباری در منطقه «تورقوزآباد» در اطراف تهران است که نتانیاهو از اسناد به‌سرقت رفته از ایران افشا کرده بود. نتانیاهو در سخنرانی خود با ارائه تصاویر ماهواره‌ای و آدرس دقیق و نام کوچه‌ای که این انبار در آن واقع شده، گفته بود که ایران در این انبار ۱۵ کیلوگرم مواد رادیواکتیو ذخیره کرده بود. دومین مکان نقطه‌ای بود در مرز استان‌های فارس و اصفهان و بین دو شهر شهرضا و آباده. اطلاعات درمورد این نقطه را شورای ملی مقاومت، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق افشا کرده بود.

در یک سال اخیر اقدامات دیگری در سایت‌های هسته‌ای ایران انجام شد که موضوع نفوذ اسرائیل را برجسته می‌کرد. از جمله انفجار در تأسیسات هسته‌ای نطنز در فروردین‌ماه گذشته و انفجار در سوله مونتاژ سانتریفیوژهای پیشرفته نطنز در خرداد‌ماه سال ۱۳۹۹ که سبب توقف برنامه تولید سانتریفیوژهای پیشرفته شد.

فریدون عباسی، رئیس سابق سازمان انرزی اتمی و نماینده کنونی مجلس اردیبهشت‌ماه گذشته اعلام کرد در ۱۵ سال اخیر پنج خرابکاری بزرگ در تأسیسات نطنز انجام شده ‌است.

تاکنون هیچ کشوری مسئولیت این خرابکاری‌ها را به‌عهده نگرفته است. مقام‌های جمهوری اسلامی بارها اسرائیل را به دست داشتن در این رویداد‌ها متهم کرده‌اند اما اسرائیل این اتهامات را قبول و یا رد نکرده است.