ایالات متحده و بریتانیا طالبان را به جنایات جنگی در شهر اسپین بولدک متهم کردند، شهری که ماه گذشته توسط جهادگران افراطی طالبان در مرز با پاکستان تصرف شد. این شهر مرزی گذرگاه عبور محموله‌های تجاری محسوب شده و ارزش کالاهای تجارتی عبوری از آن سالانه ۱ میلیارد دلار برآورد می‌شود.

تصاویر هولناک منتشر شده در شبکه‌های مجازی نشان از آن دارد که طالبان در این شهر ده‌ها غیرنظامی را در قتل‌های انتقام‌جویانه قتل‌عام کرده و پس از بیرون کشیدن غیرنظامیان از خانه‌هایشان به اعدام صحرایی آن‌ها دست زده‌اند.

به گفته ساکنان این منطقه طالبان طی دو هفته گذشته نزدیک به ۱۰۰ نفر را کشته‌اند و از سرنوشت ۳۰۰ نفر دیگر خبری در دست نیست.

سفارت‌های واشنگتن و لندن در توییت‌های جداگانه خود اعلام کردند که این قتل ها می تواند جنایت جنگی محسوب شود.

در بیانیه‌های منتشر شده آمده است:

«رهبران طالبان باید مسئول جنایات جنگجویان خود باشند. اگر اکنون نمی توانید جنگجویان خود را کنترل کنید ، بعداً جایی در دولت نخواهید داشت».

این اظهارات پس از گزارش کمیسیون مستقل حقوق بشر افغانستان صورت می‌گیرد که اعلام کرد نیروهای طالبان در اسپین بولدک به قتل‌ انتقام‌جویانه غیرنظامیان، دست زده‌اند.

طالبان ریشه‌های عمیقی در قندهار دارند و این منطقه تا زمان حمله ایالات متحده در سال ۲۰۰۱، پایتخت این گروه محسوب می‌شده‌ است. در شرایط فعلی گزارش‌ها از بالاگرفتن جنگ‌های قومی در قندهار و به‌ویژه برسر درآمد هنگفت تجارت قانونی و غیرقانونی از طریق گذرگاه اسپین‌بولدک به پاکستان خبر می‌دهند.

وضعیت وخیم مردم افغانستان «بدتر شده است»

در شرایطی که نیروهای ایالات متحده و ناتو قصد دارند تا پایان ماه اوت سال جاری تمام نیروهای خود را از افغانستان خارج کنند، طالبان پس از تصرف ولسوالی‌ها در ماه‌های اخیر به مرکز ولایت‌های کلیدی افغانستان هجوم برده است و در حال حاضر بیشتر گذرگاه‌های مرزی افغانستان را در کنترل خود دارد.

در این شرایط اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان یک طرح امنیتی برای مقابله با حمله طالبان به پارلمان این کشور ارائه کرده است، اما جزئیات آن در اختیار عموم قرار نگرفته است.

ارتش افغانستان نیز اعلام کرده است که با تشدید جنگ بین طالبان و نیروهای افغان، سه استان در جنوب و غرب افغانستان با وضعیت امنیتی «بحرانی» روبرو هستند.

سازمان بین المللی امدادی پزشکان بدون مرز شنبه دوم اوت/۱۱ مرداد از وخامت جنگ در مناطق شهر خبر داد. سارا لیهی، مسئول هماهنگی این سازمان در هلمند گفت: مناطق پرجمعیت به صورت بی‌وقفه هدف حملات هوایی و خمپاره‌ها قرار گرفته‌اند و خانه‌های مردم بمباران شده و صدمات شدیدی را به آن‌ها وارد کرده است.  او افزود پزشکان این سازمان به دلایل امنیتی و برای مداوای بیماران در بیمارستان‌ها باقی خواهند ماند با وجود این‌که «وضعیتی که ماه‌هاست وخیم است، اکنون حتی بدتر شده است».

پزشکان بدون مرز می‌گویند: «طالبان پس از تصرف شهر اسپین بولدک، مقام‌های سابق و فعلی دولت را تعقیب و شناسایی کردند و این افراد را که هیچ نقشی در جنگ نداشتند، کشتند.»

با تشدید جنگ در افغانستان، احتمال آتش‌بس ناممکن‌تر از قبل شده است.  

هزاران خانواده افغان به‌سمت ولایت‌های شمالی قندهار مانند کابل گریخته و یا در اردوگاه‌های موقت در داخل کشور پناه یافته‌اند.

مانور مرزی روسیه و ازبکستان

همزمان نیروهای روسیه و ازبکستان اعلام کردند از دوشنبه مانورهای نظامی مشترکی را در نزدیکی مرز افغانستان آغاز می‌کنند. هر دو کشور نگران‌اند وخامت وضعیت امنیتی در افغانستان به آسیای میانه سرایت كند.

به گزارش خبرگزاری تاس ، روسیه اعلام کرد ۱۵۰۰ سرباز روس و ازبک در رزمایش پنج روزه ای که در سایت نظامی ترمز در ازبکستان آغاز شد ، شرکت خواهند کرد.

مسکو به نشانه جدی بودن تهدید احتمالی از سوی افغانستان، اعلام کرد که یک گروه نظامی بسیار بزرگتر را برای تمرینات سه جانبه جداگانه به تاجیکستان اعزام می کند که قرار است اواخر این هفته به صورت جداگانه و با حضور نیروهای روسیه، ازبک و تاجیکستان انجام شود.