پیکان کلانتری، رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی اعلام کرد به‌دنبال موج پنجم شیوع کرونا در ایران میزان تقاضای گازهای طبی و اکسیژن در بعضی مناطق نسبت به قبل از شیوع این موج ۴,۵ تا ۵ برابر شده است و همزمان تولید کنندگان با مسئله محدودیت ظرفیت تولید و کمبود سیلندر اکسیژن روبه‌رو هستند.

پیکان کلانتری چهارشنبه ۲۰ مرداد در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت:

«متاسفانه الان در بسیاری از استان‌ها دچار مشکل اکسیژن شده‌ایم. از خراسان رضوی خبرهایی مبنی بر ایجاد معضل به علت نبود اکسیژن می‌رسد. علاوه بر این، تولیدکنندگان مشکل کمبود سیلندر اکسیژن نیز دارند برای مثال سیلند ۴۰ لیتری و ۱۰ لیتری موجود نیست. جمعی از خیرین می‌خواستند ۱۰ هزار سیلندر برای مراکز درمانی بخرند اما متاسفانه به نتیجه نرسید.»

او در ادامه افزود:

«ظرفیت تولید در ایران ثابت است و ایران قادر نیست به جای ۱۰ تن اکسیژن ۱۲ تن تولید کند.»

رئیس اتحادیه کشوری گازهای طبی و صنعتی صادرات روزانه ۶۰ تن اکسیژن مایع به عراق را به‌صورت کامل تکذیب نکرد، اما گفت:

«صادرات اکسیژن در سال ۹۹ ممنوع شده و اگر این اتفاق واقعا رخ داده باشد نمی‌دانیم از چه طریقی انجام شده است. ما این موضوع را پیگیری کردیم ولی به نتیجه‌ای نرسیدیم و این خبر تایید نشد.»

به گفته او در این شرایط واکسینه‌نبودن کارکنان و کارگران به تعطیلی واحدهای تولیدی منجر شده است. کلانتری تصریح کرد:

«علیرغم درخواست‌های متعدد کارکنان تولیدکننده گازهای طبی هنوز واکسینه نشده با وجود درخواست‌های متعدد، واکسیناسیون پرسنل ما انجام نشده است. سیلندرها وارد بخش کرونا بیمارستان‌ها شده و دوباره به دست پرسنل ما می‌رسند. در هر واحد چندین نفر به کرونا مبتلا شده‌اند، کنترل این وضعیت در توان کارفرما نیست و مجبور به تعطیلی واحد تولیدی می‌شود.»

بسیاری از مقام‌های وزارت بهداشت پیشتر علاوه بر هشدار درباره کمبود اکسیژن اعلام کرده بودند که بیمارستان‌ها سال گذشته راهکارهایی از جمله ذخیره کردن اکسیژن مایع و افزایش دستگاه‌های اکسیژن‌ساز را «با کمک خیرین و دولت» پی گرفته‌اند.

ایران یکی از سیاه‌ترین روزهای همه‌گیری کووید-۱۹ را می‌گذراند و گزارش‌های غیررسمی از بروز فاجعه در شهرهای مختلف ایران از جمله مشهد (خراسان رضوی) خبر می‌دهند. وزارت بهداشت روز گذشته ابتلای  ۳۹ هزار و ۱۳۹ تن دیگر به ویروس کرونا و مرگ ۵۰۸ بیمار کووید-۱۹ را گزارش کرد. ارقامی که به تایید مقام‌های رسمی پزشکی حداکثر یک سوم آمارهای واقعی را منعکس می‌کنند اما در هفته‌های اخیر به ناگهان چندین برابر شده و به بالاترین حد خود از شروع همه‌گیری در ایران رسیده‌اند.

بر مبنای نتایج پژوهشی که پیش از شیوع سویه دلتا و شروع موج پنجم کووید-۱۹ منتشر شد، ایران از جمله کشورهایی‌ست که با مسئله کمبود اکسیژن مواجه‌اند. بیشتر استان‌های ایران دست کم به‌صورت مقطعی با مشکل تامین اکسیژن درگیر بوده‌اند و موج پنجم همه‌گیری علاوه بر کمبود دارو و تجهیزات پزشکی، این کمبود را هم تشدید کرده است.