به‌گزارش رویترز ویلیام برنز، رئیس سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) روز چهارشنبه ۲۰ مرداد / ۱۱ اوت در اسرائیل با نفتالی بنت، نخست‌وزیر این کشور گفت‌وگو کرد. ایران در دستور کار آن‌ها قرار داشت.

تنش‌های منطقه‌ای پس از حمله پهپادی ۸ مرداد / ۳۰ ژوئیه به نفتکش مرسر استریت تحت مدیریت اسرائیل در سواحل عمان، افزایش یافته است و اسرائیل، آمریکا و بریتانیا ایران را مسئول آن می‌دانند.

ایران هرگونه دخالت در این حمله مشکوک را که در آن دو خدمه بریتانیایی و رومانیایی کشته شدند، رد کرده است.

پس از آن نیز اقدامی برای ربودن یک کشتی دیگر در منطقه خلیج فارس صورت گرفت که گفته می‌شود آن مورد هم کار ایران بود. این اقدام اما ناکام ماند.

در بیانیه‌ای که دفتر نفتالی بنت منتشر کرد آمده است که نخست‌وزیر اسرائیل با برنز درباره «اوضاع خاورمیانه با تأکید بر ایران و احتمال گسترش و تعمیق همکاری‌های منطقه‌ای» گفت‌وگو کرده است.

در این بیانیه همچنین آمده است که ویلیام برنز روز سه‌شنبه نیز با داوید برنع، رئیس جدید سازمان اطلاعات اسرائیل (موساد) دیدار کرد و درباره برنامه هسته‌ای ایران و دیگر چالش‌های منطقه‌ای گفت‌وگو کرد.

دفتر نخست‌وزیر اسرائیل گفته است که نشست برنز و بنت بسیار مفید بود و در آن اطلاعات مهمی بین دو طرف مبادله شد و راه‌های رویارویی با حکومت ایران مورد بررسی قرار گرفت.

رسانه‌های اسرائیل گفته‌اند که نفتالی بنت از دولت آمریکا و جامعه بین‌المللی خواسته است تا در برابر رژیم ایران کوتاه نیایند و به حملات منطقه‌ای آن پایان دهند.

داوید برنع نیز در دیدار با برنز گفت ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ)، رئیس جمهوری کنونی ایران، «اختلالات روانی دارد» و حاضر است برای حفظ رژیم دست به هر جنایتی بزند. برنع همچنین رئیسی را فاقد ثبات فکری دانست و افزود نمی‌توان به تعهدات او در توافق‌ها اعتماد کرد.

به‌گفته برخی رسانه‌های اسرائیل، ویلیام برنز در دیدار با برنع از اسرائیل خواسته است تا اجازه دهد مذاکرات احیای برجام روند عادی خود را طی کند و با آن مخالفت نکند.

برنز، در ماه مارس ۲۰۲۰ به‌عنوان رئیس سیا سوگند یاد کرد. او شامگاه سه‌شنبه وارد اسرائیل شد و انتظار می‌رود با مقام‌های فلسطینی از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین در رام‌الله نیز دیدار کند.

روز گذشته ایزاک هرتزوگ، رئیس جمهوری اسرائیل نیز با اشاره به حمله پهپادی به نفتکش مرسر استریت، به جمهوری اسلامی ایران هشدار داد که از آشوب در منطقه و تعرض به اسرائیل پرهیز کند. او گفت این حمله نشان می‌دهد که رژیم ایران به هیچ قانون بین‌المللی پایبند نیست.

بنی گانتس، وزیر دفاع اسرائیل نیز با اشاره به حملات راکتی اخیر از خاک لبنان گفت حزب‌الله لبنان به دستور حکومت ایران از نابسامانی‌های لبنان سوء استفاده کرده و نفوذ خود در این کشور را گسترش می‌دهد.