روز شنبه ۲۳ مرداد، ستاد ملی مقابله با کرونا تصمیم گرفت که از روز دوشنبه ۲۵ مرداد تا پایان ساعت کاری روز شنبه ۳۰ مرداد را تعطیل اعلام کند. در این فاصله دو روز عاشورا و تاسوعا تعطیل رسمی است و یک روز هم جمعه است.

همه ادارات، مراکز دولتی و خصوصی، بانک‌ها و دیگر مشاغل جز آن‌هایی که نیازهای ضروری مردم را تامین می‌کنند تعطیل خواهند بود؛ هرچند کاربران شبکه‌های اجتماعی نوشته‌اند که شرکت‌های خصوصی گفته‌اند تعطیل نیستند.

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به صدا و سیمای جمهوری اسلامی گفت:

«از روز دوشنبه ۲۵ مردادماه تا پایان روز کاری شنبه هفته آینده (۳۰ مردادماه) همه ادارات به جز مشاغل ضروری مانند ادارات برق، آب، اورژانس، نیروی انتظامی و … تعطیل خواهند بود. تعطیلی ادارات شامل بانک‌ها، اصناف، ادارات و… است و تنها اصناف ضروری در گروه شغلی یک فعال خواهند بود.»

او همچنین در مورد برقراری مقررات منع تردد برای جلوگیری از سفر گفت:

«از فردا ساعت ۱۲ منع تردد یا به عبارتی دیگر ممنوعیت تردد اعمال خواهد شد و نباید ترددی صورت گیرد؛ به جز موارد استثنا مانند آمبولانس‌ها و کامیون حمل غذا و غیره. بنابراین منع تردد از فردا ساعت ۱۲ ظهر تا صبح شنبه دو هفته آینده (آخر وقت جمعه پنجم شهریور) اعمال خواهد شد. این منع تردد سراسری و بین استانی خواهد بود.»

براساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا تمام مجوزهایی که برای تردد صادر شده بود، لغو خواهد شد. علاوه بر این افرادی که بنا به هر دلیلی تخلف و جریمه شدند بعد از یک ماه این جریمه دو برابر می‌شود. با این حال تجربه تعطیلی‌های قبلی نشان داده که ممنوعیت‌های تردد چندان جدی نیستند و بسیاری از افراد پیش از زمان ممنوعیت، اقدام به سفر می‌کنند.

ایران در میانه موج پنجم کرونا بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت روزانه بیش از ۵۰۰ جان‌باخته کرونا دارد. متخصصان درمانی می گویند که آمارهای واقعی سه‌برابر آمار وزارت بهداشت است.

خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران در خبری نوشت که روز جمعه تنها در بهشت‌زهرای تهران ۳۹۰ نفر دفن شده‌اند که این بالاترین رکورد دفن مردگان در بهشت‌زهرا از مان ایجاد این گورستان است.

پیش‌تر کارشناسان و برخی از مقامات بهداشتی ایران گفته بودند دست کم دو هفته تعطیلی جدی برای مهار این موج کرونا ضروری است.

ابراهیم رئیسی، عضو هیات مرگ که برای دومین بار به عنوان رئیس‌جمهوری در ستاد ملی مقابله با کرونا شرکت کرد گفت که خرید ۳۰ میلیون دوز واکسن کرونا قطعی شده است ولی برای مقابله با کرونا نیاز به ۶۰ میلیون دوز واکسن دیگر وجود دارد. او زمان ورود این واکسن‌ها و برند و کشور صادرکننده آن را اعلام نکرد.

با وجود گسترده شدن بحران کرونا در ایران، ستاد ملی مقابله با کرونا بر برگزاری عزاداری‌های دهه اول محرم تاکید کرد. براساس تصمیم این ستاد، به‌رغم تهطیلی پنج روزه سراسری، مراسم عزاداری همچنان دایر خواهد بود و هیات‌ها باید این مراسم را در محیط‌های سرباز برگزار کنند. به نظر می‌رسد پس از آنکه علی خامنه‌ای در سخنرانی روز چهارشنبه ۲۰ مرداد، مراسم عزاداری محرم را مایه برکات الهی خواند این ستاد تعطیلی این مراسم را مسکوت گذاشته است. این در حالی است که دفتر علی خامنه ای صبح روز شنبه ۲۳ مرداد اعلام کرد که شش شب عزاداری در حسینسه شخصی رهبر جمهوری اسلامی بدون حضور جمعیت و با شرکت تنها یک مداح و یک سخنران برگزار می‌شود.