موج پنجم کرونا در ایران سریع‌تر از آنچه مسئولان وزارت بهداشت و درمان پیش‌بینی می‌کردند، پیش می‌رود. بیمارستان‌ها لبریز از بیماران بدحال است، دارو کمیاب است، کادر درمان خسته و فرسوده‌اند، صف‌های طولانی برای تهیه اکسیژن درست می‌شود و محدودیت‌های وضع شده برای کنترل همه‌گیری ناکارآمد است.

آمار قربانیان کرونا روز به روز بیشتر می‌شود. اگرچه وزارت بهداشت و مقام‌های جمهوری اسلامی سعی دارند آمار را همچنان سه رقمی و پایین نگه دارند، اما افکار عمومی اعتمادی به آمارهای رسمی منتشر شده توسط دولت ندارد. از سوی دیگر، روایت شهروندان در بیمارستان‌ها و قبرستان، تصاویر و فیلم‌هایی که از صف‌های طولانی‌ای که برای دفن قربانیان کرونا در ایران منتشر می‌شود، واقعیت دیگری را به نمایش می‌گذارد.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، فروردین ماه ۹۹ «تولید ویروس کرونا» را نقشه آمریکایی‌ها اعلام کرد و گفت به همین جهت از آنها برای مهار این ویروس کمک نخواهد گرفت. بر پایه همین تفکر در تاریخ  ۱۹ دی ‌ماه ۹۹، خامنه‌ای طی دستوری ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی را ممنوع اعلام و تأکید کرد این موضوع را به مسئولان گوشزد کرده و اکنون به صورت عمومی اعلام می‌کند.

به طبع دستور شخص خامنه‌ای، سازمان‌هایی مانند وزارت بهداشت و هلال احمر که مسئولیت اصلی آنها تأمین سلامت شهروندان است، از وارد کردن این واکسن‌ها سر باز زدند.

اکنون که موج پنجم کرونا جان و سلامت شهروندان را با تهدید جدی روبه‌رو کرده است، تبعات تصمیم فردی رهبر جمهوری اسلامی بیش از پیش خود را نمایان کرده است.

نرگس محمدی، فعال حقوق بشر و نایب رئیس کانون مدافعان حقوق بشر در بیانیه‌ای اظهارات و دستورات رهبر نظام جمهوری اسلامی در رابطه با کرونا را نقض حق حیات ایرانیان و تهدید صلح دانسته.

زمانه در همین رابطه با نرگس محمدی گفت‌وگو کرده است.

◼️ گفت‎‌وگوی زمانه با نرگس محمدی را بشنوید:

دوشنبه ۲۵ مرداد نیز کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای از گزارشگر ویژه حق سلامت جسمی و روانی سازمان ملل متحد خواست نسبت به وضعیت اسفناک کرونا در ایران و حق حیات شهروندان واکنش نشان داده و توجه ویژه کند.

در بخشی از نامه کانون مدافعان حقوق بشر چنین آمده است:

«کانون مدافعان حقوق بشر اعلام می‌کند که افزایش تلفات بر اثر کرونا در ایران، نتیجه سیاست‌های اتخاذ شده در رابطه با پیشگیری و کنترل کرونا به‌طور مستقیم ناشی از سیاست‌های نظام ایدئولوژیک جمهوری اسلامی ایران است که در اراده، دستورات و بیانات رهبر آن دیده می‌شود. بيانات و دستورات غير كارشناسانه، غیر علمی و سياست زده او در زمينه مبارزه با كرونا سیاست‌های پیشگیری و درمان، نظام و سیاست پزشکی ایران را شكل داده و منجر به تلفات جمعیت زیادی از مردم بی‌دفاع ایران شده است.»

کانون مدافعان حقوق بشر در این نامه از تیالنگ موفوکنگ، گزارشگر ویژه سلامت جسمی و روانی سازمان ملل خواسته جمهوری اسلامی و در رأس آن شخص رهبر را به دلیل نقش مستقیم و فعال در کشتار مردم بر اثر کرونا و ممانعت از واردات واکسن، به پاسخگویی وادار کند.

این کانون همچنین از سازمان ملل خواسته است نظام حاکم بر ایران را وادار کند تا آمار واقعی قربانیان کرونا را منتشر و اقدامات جدی در راستای واکسیناسیون شهروندان ایران انجام دهد.