با گذشت سه روز از بازداشت گروهی وکلا و فعالان مدنی در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران کماکان پنج تن از آنان در بازداشت به‌سر می‌برند. افراد بازداشت شده در حال برگزاری جلسه‌ای برای بررسی جوانب حقوقی طرح شکايت از برخی مسئولان در موضوع همه‌گیری کرونا بودند.

شنبه ۲۳ مرداد ۹ تن از وکلا و فعالان مدنی از جمله آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب، مریم افرافراز و لیلا حیدری در جریان برگزاری جلسه‌ای در دفتر انجمن حمایت از حقوق شهروندی در تهران بازداشت و به مکان نامعلومی منتقل شدند.

یک منبع مطلع که نام او افشا نشده، در مصاحبه با خبرگزاری هرانا گفت:

 «حدود ساعت سه [شنبه ۲۳ مرداد] این جلسه آغاز و حدود چهار و نیم بعد از ظهر بیش از ۱۵ مامور به داخل جلسه ورود کرده و بدون ارائه حکم قضایی افراد حاضر را که متشکل از هفت وکیل دادگستری و دو فعال مدنی بودند به‌صورت موقت و در همان محل تا حدود ساعت هفت و نیم عصر بازداشت کردند.»

بر همین اساس سپس در ساعت هفت و نیم عصر شنبه چهار نفر از بازداشت‌شدگان از جمله محمد هادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری از همان محل آزاد شدند. آنگاه ضابطان امنیتی، آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، مهدی محمودیان، مریم افرافراز و محمدرضا فقیهی را به‌صورت تک به تک به مکان نامعلومی منتقل کردند.

منبع هرانا در ادامه این مصاحبه گفت:

«تعدادی از وکلای دادگستری پیشتر در جلساتی حوزه‌های مختلف حقوقی و مباحث عمومی مختلف از جمله در خصوص سببیت، تقصیر و قصور، معاونت و مباشرت در موضوعات مختلف عمومی را بررسی می‌کردند. در زمان کرونا غالبا جلسات به صورت آنلاین برگزار شده و پس از مدت‌ها این جلسه به صورت حضوری برگزار شده بود.»

خانواده‌های عزادار؛ چه کسانی مقصر کشتارند؟

همه‌گیری ویروس کرونا در ایران وارد موج پنجم شده است. بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت تنها در روز گذشته ۶۵۵ نفر در اثر ابتلا به بیماری کووید ۱۹ جان خود را از دست دادند. خود مسئولان بهداشتی کشور رسماً اعتراف کرده‌اند که آمار واقعی جان‌باختگان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده و حدودا سه برابر آن است. در خراسان رضوی و در استان خوزستان و تهران وضع بحرانی است. تنها در تهران ۲۷۰۰ بیمار در بخش مراقبت‌های ویژه بستری‌اند. رهبر جمهوری اسلامی که واردات واکسن‌های غربی را ممنوع اعلام کرده بود، اکنون در برابر واقعیت‌ها قرار گرفته است. محمد رضا شانه‌ساز، رئیس سازمان غذا و دارو روز گذشته اعلام کرد که مسئولان به فکر واردات واکسن مدرنا و فایزراند.

 بر اساس گزارش هرانا در جریان جلسه روز شنبه‌ وکلا و فعالان مدنی قرار بود درباره بررسی قصور احتمالی صورت گرفته در مهار همه‌گیری کرونا و مباحث مطرح شده توسط مقامات و مسئولان گفت‌وگو شود و اگر حاضران در آن جلسه به جمع‌بندی مشخصی در این‌باره می رسیدند که تقصیر و قصور مقامات و مسئولان چه پیامدهایی داشته و بر اساس چه ماده قانونی قابل پیگیری است ممکن بود در این خصوص دادخواست و شکایتی علیه برخی مقامات تنظیم شود. این جلسه اما با بازداشت آن‌ها ناتمام ماند.  

 مریم افرافراز و مصطفی نیلی دو تن از بازداشت‌شدگان به تازگی دوران قرنطینه ابتلا به کووید-۱۹ خود را سپری کرده بودند و وضعیت جسمی مناسبی نداشتند. همچنین مریم افرافراز صرفا مسئولیت ثبت مطالب را به‌عنوان منشی جلسه عهده دار بوده است.

هرچند اغلب بازداشت‌شدگان تماس کوتاهی با خانواده خود داشته‌اند، با این حال علیرغم پیگیری‌های مکرر خانواده این شهروندان، وکلا و همکاران آنان از مراجع قضایی و امنیتی تاکنون دلایل بازداشت، محل نگهداری و حتی هویت ضابطان امنیتی که اقدام به بازداشت این افراد کرده‌اند مشخص نشده است.

آرش کیخسروی، مصطفی نیلی، محمدرضا فقیهی، محمدهادی عرفانیان کاسب و لیلا حیدری وکلای دادگستری، مهدی محمودیان روزنامه‌نگار و عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملت و مریم افرافراز فعال مدنی و از اعضای جمعیت امام علی است.