تعداد جان‌باختگان همه‌گیری ویروس کرونا در ایران در طی ۱۸ ماه گذشته از مرز  ۱۰۰ هزار نفر گذشت. ایران در کنار آمریکا، برزیل، هند، مکزیک، پرو، روسیه، بریتانیا، ایتالیا، کلمبیا، اندونزی، فرانسه و آرژانتین در ردیف کشورهایی با مرگ و میر شش رقمی کرونا قرار گرفت.

مسئولان بهداشتی کشور رسماً اعتراف کرده‌اند که آمار واقعی جان‌باختگان بسیار بیشتر از آمار اعلام شده و حدودا سه برابر آن است. رهبر جمهوری اسلامی که واردات واکسن‌های غربی را ممنوع اعلام کرده بود، اکنون در برابر واقعیت‌ها قرار گرفته است.

کشتار کرونا در ایران با سویه دلتای ویروس، آمارسازی، اهمال‌ و جلوگیری از ورود واکسن.  چه کسی مقصر است؟ وکلا و فعالان مدنی جنبه‌‌های حقوقی طرح شکايت از مسئولان را بررسی می‌کردند که بازداشت شدند.

تزریق واکسن‌هراسی به جامعه برای تبرئه مدیریت نمکی

مرکز آمار و اطلاعات وزارت بهداشت ایران به تازگی در گزارشی اعلام کرد میزان مرگ در میان افراد واکسینه شده در ایران بیش از ۷۵ برابر شاخص مربوطه در بعضی از کشور‌های جهان  است. در گزارش این مرکز آمده است:

«تاکنون بیش از ۹۱ هزار نفر از کسانی که دوز اول واکسن را دریافت کرده‌اند بعد از دو هفته به کووید-۱۹مبتلا شده و به بیمارستان‌ها مراجعه کرده‌اند. میانگین سن این افراد بین ۶۰ تا ۹۰ سال است، از بین بستری‌شدگان حدود هشت هزار و ۵۰۰ نفر فوت کرده‌اند.»

امکان کاهش کارایی واکسن‌ها در گذر زمان و در برابر سویه‌های جهش یافته ویروس یک امر اثبات شده است. آخرین داده‌ها نشان می‌دهند که واکسن آسترازنکا که در ایران تزریق می‌شود در گذر زمان اثرگذاری‌اش کم می‌شود، اما با شیب کمتری از واکسن فایزر. اثربخشی واکسن سینوفارم هم احتمالا کاهش می‌یابد. با این‌حال طبق آخرین گزارش سازمان بهداشت جهانی واکسن‌ها حتی با کاهش اثربخشی هنوز می‌توانند تا میزانی از موارد حاد کرونا جلوگیری کنند. علاوه بر این مانع از ابتلا به موارد حاد بیماری کووید-۱۹ می‌شوند و به این ترتیب زیرساخت‌های درمانی کمتر تحت تاثیر همه‌گیری قرار می‌گیرند. البته همه اینها مشروط به این است که بین تزریق دو دوز واکسن فاصله زیادی نیفتد.

حمید سوری، رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران در نامه‌ای خطاب به سعید نمکی، وزیر بهداشت ایران اطلاعات مرکز آمار وزارت بهداشت را به چالش کشیده و  متذکر شده که «تحلیل آمار در حیطه فعالیت آن مرکز نیست» و این اطلاعات «باید توسط متخصصان رشته‌های مرتبط با زمینه‌های علوم زیستی به ویژه گروه‌های مرتبط با اپیدمیولوژی» مورد تحلیل قرار گیرد. رئیس کمیته اپیدمیولوژی کرونا در ایران افزوده است:

«این نامه در سطح جامعه با مضمون غیرعلمی و به شکل مستقیم یا با واسطه در حالی منتشر شده است که هنوز در کمیته‌های علمی مورد تایید قرار نگرفته است.»

بازی با جان مردم به هوای تولید واکسن داخلی

ایران با تأخیر در واکسیناسیون، از جهان عقب مانده و همچنان آمار ابتلا و مرگ و میرها صعودی است. از یک طرف سوءتدبیر در دولت روحانی و از طرف دیگر تأکید بر ضرورت تولید واکسن داخلی سبب شده که واکسیناسیون در سطح گسترده به تأخیر بیفتد. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس  در مصاحبه با رادیو جوان با صراحت اعلام کرد که به هوای تولید واکسن داخلی در نخستین ماه‌های سرنوشت‌ساز سال جاری از ورود واکسن‌های خارجی به ایران جلوگیری شد.

این ظن به وجود آمده است که وزیر بهداشت برای لاپوشانی ضعف مدیریتی خود با انتشار گزارش‌های جهت‌دار در صدد ایجاد واکسن‌هراسی در بین مردم و تبرئه خود و همکارانش است.

در همان حال به گزارش خبرگزاری‌های داخلی روز گذشته (پنجشنبه) جمعیت هلال احمر پانزدهمین محموله واکسن کرونا حاوی یک میلیون و ۱۱۰ هزار دوز واکسن را در فرودگاه خمینی به وزارت بهداشت تحویل داد.  

کریم همتی، رئیس جمعیت هلال‌احمر در مصاحبه با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) گفت: در مجموع تاکنون ۱۵ محموله شامل ۱۷ میلیون و ۶۰ هزار دوز واکسن کرونا توسط ۱۷ پرواز به کشور منتقل شده است.