زمانی‌که دونالد ترامپ مبارزات انتخاباتی خود را سال ۲۰۱۵ آغاز کرد، می‌گفت «هیچ‌کس بهتر از من دیوار نمی‌سازد»، اما بخشی از دیوار مرزی ساخت ترامپ اکنون ویران شده است.

ترامپ اصرار داشت «دیوار بزرگی» که قصد دارد در مرزهای جنوبی برای جلوگیری از ورود مهاجران غیرقانونی بسازد، «رخنه‌ناپذیر، محکم، بلند و زیبا» خواهد بود.

ترامپ شهرت کسب و کارش را از ساخت‌و ساز بدست آورده و چنین اظهارنظری از سوی او برای بسیاری باور‌پذیر بود.

سایت گیزمودو اخیرا تصاویری را منتشر کرده که نشان می‌دهد بخشی از دیوار در جنوب آریزونا در جریان باران‌های موسمی در طول تابستان بشدت تخریب شده و نیازمند تعمیرات اساسی است.

بر اساس این گزارش دستکم شش دریچه سیل‌گیر دیوار در جریان بارش شدید باران فقط در منطقه دوگلاس کاملا تخریب شده است،

گزارش های دیگری نیز از تخریب بخش‌های دیگر دیوار در جریان طوفان هفته گذشته در آریزونا منتشر شده است.

سال ۲۰۲۰ و زمانی که ترامپ هنوز در کاخ سفید بود، کارشناسان هشدار دادند که دریچه‌‌های سیل‌گیری که در برخی از نقاط این دیوار ۱۱۲۰ کیلومتری  و  ۲۱ میلیارد دلاری قرار گرفته باید هنگام بارندگی شدید وسیل باز بمانند. 

دونالد ترامپ در مراسم افتتاح دویستمین مایل دیوار مرزی آمریما با مکزیک- سن‌لوئیس، آریزونا- ۲۳ ژوئن ۲۰۲۰- عکس از خبرگزاری فرانسه

باز ماندن دریچه‌ها مانع ویران شدن دیوار در جریان وقوع سیلی است که با خود حجم عظیمی از آب و سنگ و تنه درختان را به همراه می‌آورد.

از آنجا که این دیوار در منطقه‌ای دورافتاده بنا شده، برخی از این دریچه‌ها باید به صورت دستی باز شده و بدون هیچ مراقبی برای ماه‌ها باز بمانند. باز ماندن دریچه‌ها می‌تواند محلی برای عبور مهاجران و قاچاقچیان به داخل خاک آمریکا شود.

به نظر می‌رسد که دریچه‌ها در هفته‌های اخیر و در جریان توفان باز مانده بودند، اما دیوار باز هم نتوانست در برابر «سیل تاریخی» که پس از ماه‌ها خشکسالی منطقه را می‌پیمود، تاب بیاورد.

به گفته متخصصان اقلیم در دانشگاه آریزونا، در منطقه «دوگلاس» امسال دو برابر متوسط سالانه باران بارید.

در مطلبی که سایت گیزمودو منتشر کرده، دلیل خرابی دیوار تا حدی به دلیل عجله در ساخت دیوار و نیز عدم رعایت قوانین و مقررات زیست‌محیطی دانسته شده است.

برایان کان نویسنده این گزارش نوشته است:

«چه کسی می‌توانست این وضعیت را پیش‌بینی  کند؟ تقریبا هر کسی»

ژانویه، جو بایدن دستور توقف ساخت دیوار مرزی و نیز بررسی هزینه‌های صورت گرفته را صادر کرد. آوریل، وزارت دفاع آمریکا اعلام کرد که قراردادهای ساخت دیوار که بودجه آن از محل بودجه ارتش تامین می‌شده را لغو کرده است.

اجازه تخصیص این هزینه توسط وزارت دفاع را دولت ترامپ داده بود.

ترامپ همیشه تاکید داشت که مکزیک را مجبور به پرداخت هزینه دیوار می‌کند. اتفاقی که هرگز نیفتاد.

کار ساخت دیوار از سال ۲۰۱۷ آغاز شد و از همان ابتدا با شکایت‌های حقوقی و سر ریز شدن هزینه‌‌های ساخت همراه بود.

اوایل سال ۲۰۲۱ گاردین در گزارشی نوشت که  در بخش هایی که ساخت هر مایل آن ۲۷ میلیون دلار هزینه دربرداشته به راحتی می‌توان با یک نردبان ۵ دلاری از آن عبور کرد.