به گزارش خبرگزاری تسنیم، یکی از دو نفتکش ایرانی که قرار بود به لبنان سوخت لازم برای ادامه فعالیت نیروگاه‌های برق در آن کشور را برساند، آب‌های جمهوری اسلامی ایران را ترک کرد. بر همین اساس انتظار می‌رود کشتی دوم ایران «که در حال بارگیری بنزین است» شنبه ۲۸ اوت/۶ شهریور آب‌های این کشور را ترک کند.

در همان حال به گزارش خبرگزاری رویترز، سرلشکر عباس ابراهیم، رئیس اداره کل امنیت عمومی لبنان که یکی از قدرتمندترین نهادهای امنیتی در آن کشور است جمعه ۲۷ اوت/۵ شهریور نسبت به فروپاشی دولت و وقوع هرج و مرج در کشور هشدار داد.

رویترز می‌نویسد بخشنامه این مقام امنیتی را رویت کرده که در آن به همکارانش هشدار داده که چنانچه نهادهای دولتی ساقط شوند، هرج و مرج کشور را فراخواهد گرفت.

بحران سوخت در لبنان و وعده نصرالله

مدتی است که لبنان با بحران سوخت روبه‌روست. صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و همینطور قطعی مکرر برق به سبب نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها از جلوه‌های کمبود سوخت در لبنان است. نانوایی‌ها و بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که اگر سوخت کافی به آن‌ها نرسد، به‌زودی تعطیل می‌شوند. سقوط ارزش پول ملی به میزان ۹۰ درصد در طی فقط یک سال و حذف یارانه بنزین به ژرفای این بحران افزوده و به نارضایتی‌ها از ناکارآمدی دولت دامن زده است.

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه یکشنبه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد طی سخنانی گفته بود:

«اطمینان می‌دهم که اگر خدا بخواهد، قطعا گازوئیل و بنزین از ایران وارد می‌کنیم.»

نصرالله در ادامه یادآوری کرد که در ایران ذخایر کافی نفت وجود دارد:

«در ایران به اندازه‌ کافی سوخت وجود دارد. کشتی‌های [ایران] پر بوده و منتظر خریدار هستند.»

نصرالله با تأکید مجدد بر اینکه قطعا لبنان بنزین و گازوئیل از ایران وارد خواهد کرد، خاطرنشان کرد:

«روزی که بنزین وارد کشور شود، در شب نخواهد بود، بلکه به صورت علنی انجام خواهد شد.»

لبنان در مسیر آشوب و تنش

به گزارش رویترز سرلشکر عباس ابراهیم، رئیس اداره کل امنیت عمومی لبنان در بخشنامه‌ای به همکارانش اعلام کرده است که بحران لبنان ممکن است نهادهای اطلاعاتی و مرزبانی کشور را تحت تأثیر قرار دهد:

«بحرانی که لبنان با آن روبروست، ممکن است ادامه پیدا کند. وظیفه شما پایداری و ایجاد سنگری برای حفاظت از کشور و مردم است.»

در ادامه این بخشنامه سرلشکر ابراهینم یادآور شده است:

«چنانچه دولت سقوط کند، همه درگیر خواهند شد و همه در قلب آشوب و در مسیر تنش قرار می‌گیرند.»

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل روز گذشته (پنجشنبه ۲۶ اوت/ ۴ شهریور) از رهبران سیاسی لبنان خواست هرجه سریع‌تر نسبت به تشکیل دولت اهتمام کنند.

نجیب میقاتی، تاجر ثروتمند و نخست‌وزیر پیشین لبنان‌، دوشنبه ۲۶ ژوئیه/ ۴ مرداد پس از جلب حمایت اکثر احزاب اصلی، از سوی میشل عون، رئیس جمهوری مأمور تشکیل کابینه شد. اما هنوز موفق به حصول توافق با احزراب و گروه‌ها نشده است.

حامیان مالی لبنان اعطای کمک‌های مالی را منوط به تشکیل دولت کرده‌اند.