ستاد فرماندهی مرکزی ایالات متحده آمریکا، سنتکام با انتشار یک بیانیه مطبوعاتی اعلام کرد که یک عضو داعش را که از او به عنوان طراح عملیات‌های داعش خراسان نام برده، کشته است.

این حمله به تلافی انفجار انتحاری روز پنجشنبه در فرودگاه کابل انجام شد. در نتیجه آن حمله بیش از ۱۷۰ نفر کشته شدند. ۱۳ سرباز آمریکایی نیز در میان کشته شده‌ها هستند.

جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا پس از این رویداد وعده داده بود که در زمان و مکانی که آمریکا تعیین کند به این حمله پاسخ خواهد داد.

این نخستین عملیات نظامی آمریکا در افغانستان پس از سقوط کابل و تسلط طالبان بر پایتخت این کشور است. در بیانیه ارتش آمریکا به نحوه اجرای این عملیات و جزئیات‌آن اشاره‌ای نشده است. با توجه به اینکه آمریکا هم‌اکنون هیچ پایگاه نظامی در افغانستان ندارد، این حمله باید از نقطه‌ای خارج از این کشور انجام شده باشد.

در بیانیه سنتکام آمده است که حمله به عضو داعش در استان ننگرهار افغانستان و با استفاده از پهپادهای نظامی انجام شده است. فردی که هدف قرار گرفته به عنوان طراح عملیات معرفی شده است ولی روشن نیست که آیا این فرد به حمله روز پنج‌شنبه در کابل ارتباط داشته است یا نه.

نکته دیگر در بیانیه سنتکام آن است که اعلام شد از تلفات غیرنظامیان در نتیجه این حمله اطلاعی در دست نیست. حملات نظامی با استفاده از پهپاد از زمان دولت باراک اوباما با انتقاد‌هایی همراه بوده است. دقت پایین در اجرای حملات و هدف قرار گرفتن غیرنظامیان دو موضوع مهم در ارتباط با این شکل از عملیات نظامی آمریکا در افغانستان و مناطق قبیله‌ای پاکستان در سال‌های گذشته بوده است.

جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا روز پنج‌شنبه ۲۶ اوت/۴۵ شهریوردر واکنش به رویدادهای فرودگاه کابل گفت که عملیات خروج نیروها و همکاران آمریکا ادامه خواهد یافت. بیش از ۱۱۰ هزار نفر در روزهای گذشته از کابل خارج شده‌اند و عملیات خروج به‌رغم تهدیدات داعش همچنان ادامه دارد.

روز جمعه، ۲۷ اوت/۵ شهریور، لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه با انتشار پیامی در توییتر از جو بایدن خواست برای تسریع عملیات خروج اتباع آمریکای و شهروندان افغانستانی که در خطر قرار دارند دوباره از پایگاه هوایی بگرام استفاده کند. گراهام تخلیه این پایگاه را «بزرگ‌ترین اشتباه دهه اخیر» نامید. بایدن اما در نشست خبری کاخ سفید در پاسخ گفت: «فرماندهان ارتش آمریکا به این نتیجه رسیده‌اند که استفاده دوباره از پایگاه هوایی بگرام برای خارج کردن شهروندان مورد نظر از افغانستان «ارزش افزوده‌ای ندارد و عاقلانه‌تر این است که بر کابل تمرکز کنیم.»