سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که در حال نظارت بر نوع جدیدی از ویروس کرونا موسوم به “Mu” است که اولین بار در ژانویه ۲۰۲۱ در کلمبیا شناسایی شد.

سازمان بهداشت جهانی روز سه‌شنبه ۳۱ اوت، ۹ شهریور در بولتن هفتگی همه‌گیری خود اعلام کرد «مو»، که از نظر علمی به B.1.621 معروف است، به‌عنوان «سویه مورد توجه» طبقه‌بندی شده است.

سازمان بهداشت جهانی گفت این سویه جدید ناشی از جهش‌هایی است که خطر مقاومت در برابر واکسن‌ها را بیشتر کرده است. این نهاد بین‌المللی تاکید کرد که برای درک بهتر ویژگی‌های این سویه جدید و میزان خطرآفرینی آن به مطالعات بیشتری نیاز است.

در گزارش هفتگی این سازمان آمده است:

«سویه «مو» دارای اشکالی از جهش است که در آن به صورت بالقوه امکان فرار از ایمنی ناشی از واکسن را فراهم می‌کند.»

 نگرانی‌های گسترده‌ای در مورد ظهور جهش‌های جدید در ویروس کرونا وجود دارد. نرخ ابتلا به کرونا در سطح جهان مجددا در حال افزایش است و سویه به‌شدت مسری دلتا به‌ویژه در میان افراد واکسینه‌نشده و در مناطقی که مقررات فاصله‌گذاری اجتماعی و اجباری بودن کنار گذاشته شده یا کمتر رعایت می‌شود، در حال افزایش است.

همه ویروس‌ها، از جمله SARS-CoV-2 که عامل بیماری کووید‌-۱۹ است، با گذشت زمان جهش می‌یابند. بسیاری از این جهش‌ها بر ویژگی‌های رفتاری ویروس تاثیر کمی دارند یا بی‌اثر هستند ولی برخی جهش‌ها هم سبب می‌شوند تا ویروس‌ها سازگاری بیشتری با محیط پیدا کنند و بتوانند با ایمنی ایجاد شده ناشی از وجود پادتن در بدن افراد مقابله کنند و از آن بگذرند.

جهش‌های خاص می‌توانند بر ویژگی‌های رفتاری یک ویروس تأثیر بگذارند. مثلا بر سهولت انتشار آن یا شدت بیماری‌ای که ایجاد می‌کند. به بیان دیگر این جهش‌ها نه تنها می‌توانند مقاومت در برابر دارو و پادتن را افزایش دهند بلکه رفتار ویروس را تهاجمی‌تر و تبعات آلوده شدن به آن برای افراد را گسترده‌تر کند.

سازمان بهداشت جهانی در حال حاضر چهار سویه «نگران‌کننده» از ویروس کرونا را شناسایی کرده است، از جمله آلفا، که در ۱۹۳ کشور جهان وجود دارد و دلتا، که در ۱۷۰ کشور وجود دارد. در ایران به دلیل تاخیر در اجرای برنامه واکسیناسیون و کاهش میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی، سویه دلتا به‌صورت فراگیر در حال جولان دادن است. هم‌اکنون این نگرانی وجود دارد که در مناطقی مانند ایران که جمعیت زیادی در مقابل کرونا ایمن نیستند، شیوع یک گونه جدید، زمینه را برای ایجاد جهشی خطرناک‌تر و ایجاد سویه‌ای جدید فراهم کند.

در حال حاضر پنج سویه کرونا، از جمله Mu، همچنان در لیست تحت نظر هستند.

مو پس از شناسایی در کلمبیا، در سایر کشورهای آمریکای جنوبی و در اروپا مشاهده شده است.

سازمان بهداشت جهانی  اعلام کرد که شیوع جهانی سویه مو در بین موارد متوالی به زیر ۰,۱ درصد کاهش یافته است. در کلمبیا ، این میزان ۳۹ درصد است.