به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی ایران (ایرنا) محمد جلال فیروزنیا، سفیر ایران در لبنان در مصاحبه با المنار تایید کرد که یک نفتکش حامل سوخت به لبنان به سوریه رسیده است.

مدتی است که لبنان با بحران سوخت روبه‌روست. صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و همینطور قطعی مکرر برق به‌سبب نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها از جلوه‌های کمبود سوخت در لبنان است. نانوایی‌ها و بیمارستان‌ها هشدار داده‌اند که اگر سوخت کافی به آن‌ها نرسد، به‌زودی تعطیل می‌شوند. سقوط ارزش پول ملی به میزان ۹۰ درصد در طی فقط یک سال و حذف یارانه بنزین به ژرفای این بحران افزوده و به نارضایتی‌ها از ناکارآمدی دولت دامن زده است. سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان شامگاه یکشنبه ۱۵ اوت/ ۲۴ مرداد طی سخنانی وعده داده بود که به‌زودی ایران سوخت لازم را در اختیار لبنان قرار می‌دهد.

آمریکایی‌ها دخالت نکنند

به گزارش خبرگزاری تسنیم صبح پنجشنبه ۲ سپتامبر/ ۱۱ شهریور کشتی ایرانی حامل سوخت برای لبنان وارد آب‌های سوریه شد. محمد جلال فیروزنیا، سفیر ایران در لبنان جمعه ۳ سپتامبر/۱۲ شهریور در ادامه مصاحبه با المنار گفت:

«این عملیات در چارچوب روابط برادرانه میان دو کشور و تجارت قانونی به شمار می‌رود و دلیلی برای دخالت هیچ طرفی وجود ندارد و آمریکایی‌ها و یا دیگران حق دخالت در این‌باره را ندارند.»

دوشنبه گذشته هیأتی از کنگره آمریکا وارد لبنان شد و با میشل عون، رئیس جمهوری نیز دیدار وگفت‌وگو کرد. یکی از اعضای این هیأت در جمع خبرنگاران در واکنش به صدور سوخت از ایران به لبنان به درخواست دبیرکل حزب‌الله گفت سوخت ارسالی از ایران به تعبیر او برای «یک عکس یادگاری» است و بیشتر جنبه نمایشی دارد و علاوه بر این شرایطی را هم به لبنان تحمیل خواهد کرد.

 دولت لبنان بی‌اطلاع است

 سفیر ایران درباره چگونگی ورود کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان نیز گفت  این موضوع «به طرف لبنانی» و دست اندرکاران لبنانی و «برادران حزب الله و طرف‌های ذیربط» مربوط می‌شود.

روز گذشته ریمون غجر، کفیل وزارت انرژی لبنان، گفته بود که دولت هیچ اطلاعی از پهلو گرفتن محموله سوخت ایران ندارد و کسی هم درخواستی برای دریافت مجوز در این زمینه ارائه نکرده است.