شمار تلفات انسانی سیل و توفان در شمال شرقی آمریکا روزی پنج‌شنبه از مرز ۴۰ نفر گذشت. مقام‌های دولت محلی همچنان درگیر پاکسازی و حل مشکلات به وجود آمده در پی سیل اخیر هستند.

توفان آیدا پیش از رسیدن به ایالت‌های شمالی، یکشنبه ایالت جنوبی لوئیزیانا را درنوردید، خرابی بر جای گذاشت و سبب قطع برق در شهر نیواورلئان شد. آیدا در ایالت‌‌های لوییزیانا و می‌سی‌سی‌پی نیز چند نفر قربانی داشت. 

مرکز ملی توفان‌ در آمریکا از روز پنج‌شنبه هشدار داده بود که «سیل ناگهانی، عمده و خطرناکی در رودخانه‌‌های اصلی ایالات واقع در نیوانگلند و میانه ساحل اقیانوس اطلس رخ خواهد داد.

توفان آیدا چهارشنبه شب به این مناطق رسید.

فرماندار نیوجرسی از مرگ دستکم ۲۳ نفر در جریان این توفان در این ایالت خبر داد. در شهر نیویورک دستکم ۱۳ نفر جان باختند. در حومه وست‌چستر واقع در شمال نیویورک سه مورد مرگ گزارش شده است.

 پنج نفر در ایالت پنسیلوانیا، یک پلیس در کانکتیکت و یک نفر در شهر راکویل ایالت مریلند در جریان توفان آیدا کشته شدند.

اغلب قربانیان سیل کسانی بودند که خودروهایشان در میان سیل گرفتار شده و جریان آب‌ خودروهایشان را از جا کنده بود.

جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا پنج‌شنبه شب در سخنرانی در کاخ سفید گفت باید برای این توفان‌‌های شدید، و بحران اقلیمی آماده بود و لازم است اقدامی صورت گیرد.  

در جریان سیل اخیر بزرگراه‌ها غرق در آب شدند و سیل روانه تونل‌های مترو شد و تا صبح روز بعد دستکم ۱۷ قطار مترو و سرنشینانش در سیل گرفتار شده بودند.

روز پنج‌شنبه مقامات شهری در تلاش برای بازگرداندن سیستم حمل و نقل به حالت عادی و ترمیم خسارات سیل بودند. 

فرمانداران دو ایالت نیویورک و نیوجرسی نیز چهارشنبه در این ایالت‌‌ها وضعیت اضطراری اعلام کرده و از ساکنان خواستند تا زمانی که عملیات پاکسازی و تعمیر ادامه دارد در منازل خود بمانند.

تصاویر فراوانی در رسانه‌های اجتماعی از سیل منتشر شد برخی از این تصاویر نشان می‌دادند که چطور بزرگراه‌ها تبدیل به رودخانه شده‌اند.

میزان بارش باران بر اثر توفان اخیر در بخش‌هایی از نیوجرسی، پنسیلوانیا، ماساچوست و رودآیلند تا ۹ اینچ (۲۳ سانتیمتر) نیز گزارش شد.

روز پنج‌شنبه برق بیش از ۲۲۰ هزار خانوار در پنج ایالت شمال شرقی آمریکا قطع بود.

توفان آیدا که روز یکشنبه با برخورد به لوییزیانا به آمریکا رسید، پنجمین توفان بزرگی است که تا کنون آمریکا را درنوردیده است.

دانشمندان هشدار می‌دهند که اگر چاره‌ای برای گرمایش زمین اندیشیده نشود بحران‌‌‌های اقلیمی بیشتری را پیش رو خواهیم داشت.

دولت بایدن وعده مهار بحران اقلیمی را داده است، اما این هفته از سرگرفتن حفاری‌های اکتشاف نفت و گاز انتقاد شدید گروه‌های محیط زیستی از دولت بایدن را به همراه داشت.