سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران دوشنبه ۱۵ شهریور در نشست خبری خود به موضوع مذاکرات احیای برجام اشاره کرد و گفت:

«اصل گفت‌وگوها انجام خواهد شد و ایران بارها در سطوح مختلف این اجماع حاکمیتی را اعلام کرده مذاکراتی که برای اطمینان از اجرای بی‌کم‌وکاست تعهدات آمریکا ذیل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ بین ایران و ۱+۴ شروع شده، حتماً ادامه می‌یابد.»

خطیب‌زاده با بیان این‌که این گفت‌وگوها باید تأمین‌کننده منافع ایران باشد، افزود:

«درباره ادامه مذاکرات پیام‌هایی که توسط وزیر خارجه و رئیس‌جمهوری داده شده و پیام‌هایی که من تا به امروز داده‌ام، کاملاً روشن است.»

دور ششم مذاکرات احیای برجام در وین ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن، همزمان با اعلام پیروزی ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) در سیزدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران، پایان یافت و تیم‌های مذاکره‌کننده برای مشورت و دریافت رهنمودهای لازم به پایتخت‌های خود بازگشتند.

در آخرین دور مذاکرات زمانی برای پیگیری آن در دور هفتم در نظر گرفته نشد. پیش از این سید‌عباس عراقچی، معاون سیاسی وزیر‌ خارجه جمهوری اسلامی و رئیس هیأت ایرانی شرکت‌کننده در مذاکرات وین گفته بود برای مذاکرات احیای برجام در وین باید منتظر دولت بعدی ماند.

در یک ماه اخیر بارها کشورهای غربیِ طرف برجام از ایران خواسته‌ بودند که به مذاکرات احیای برجام بازگردد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه ایران پنج‌شنبه ۱۱ شهریور / ۲ سپتامبر در گفت‌وگوی تلفنی با هایکو ماس، وزیر امور خارجه آلمان، زمانی که ماس خواهان ازسرگیری هرچه سریع‌تر مذاکرات احیای برجام شد، گفت اصل مذاکرات وین «قابل قبول است و انجام می‌شود». وزیر خارجه ایران در همین حال گفته بود جمهوری اسلامی مذاکره‌ای را قبول دارد که به «رفع واقعی تحریم‌ها و تأمین حقوق حقه ایران بینجامد».

خطیب‌زاده روند انتقال قدرت در ایران را امری طبیعی خواند و گفت:

«همه طرف‌ها متوجه می‌شوند که باید اجازه دهند این روند به نتیجه برسد. دولت مستقر شده و وزرا و کابینه مشخص شدند و مراحل خود را طی می‌کند و به‌زودی تمام مواردی که باید اعلام شود، اعلام می‌شود.»

سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی از آمریکا خواست تا «با دستورکار واقعی به وین بیاید و برای اجرای بی‌کم‌و‌کاست، نه تعهدی بیشتر از برجام بخواهد و نه کمتر تعهدی که در برجام داشته را انجام دهد». او گفت:

«این چیزی است که به سرعت می‌تواند همه ما را به نتیجه برساند.»

خطیب‌زاده درباره سفر احتمالی رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران گفت این خبر را شنیده اما نمی‌داند برنامه‌ریزی شده است یا خیر.

او روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «فنی و محترمانه» خواند و به دیگر کشورها هشدار داد که «استفاده سیاسی از بستر فنی آژانس پاسخ متفاوتی را از ایران در پی خواهد داشت».

او همچنین تأکید کرد که «گفت‌وگوها بین ایران و آژانس به صورت منظم ادامه دارد».

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش اخیر خود در مرداد / اوت گذشته گفته بود «ایران در زمینه تولید اورانیوم فلزی غنی‌شده پیشرفت کرده است». در گزارش ۲۳ مرداد / ۱۴ اوت آژانس تأیید کرد که ایران از ۲۵۷ گرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی استفاده کرده تا ۲۰۰ گرم اورانیوم فلزی غنی‌شده ۲۰ درصدی را تولید کند.

همچنین گفته شد که ایران پیش از این از یک آبشار ۱۶۴ تایی از سانتریفیوژهای آی‌آرـ۶ برای غنی‌سازی اورانیوم ۶۰ درصدی استفاده می‌کرد و اکنون افزون بر آن از مجموعه ۱۵۳ عددی از سانتریفیوژهای آی‌آر-۴ نیز برای غنی‌سازی تا ۶۰ درصد استفاده می‌کند.

کشورهای غربی طرف برجام این اقدامات ایران را نقض تعهدات جمهوری اسلامی به برجام می‌دانند.