براساس گزارش‌های دریافتی، بعد از ظهر چهارشنبه ۱۷ شهریور گردهمایی اعتراضی مسالمت‌آمیزی با حضور ایرانی‌ها و افغان‌ها در مقابل سفارت پاکستان در تهران برگزار شد. در این تجمع گروهی از فعالان حقوق زنان نیز شرکت داشتند.

شرکت‌کنندگان در این گردهمایی شعارهایی را در محکومیت طالبان و پاکستان و همچنین در پشتیبانی از جبهه مقاومت ملی در پنجشیر و احمد شاه مسعود سر دادند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به این تجمع حمله کردند و ضمن ضرب‌وشتم شرکت‌کنندگان، نرگس محمدی، فعال حقوق بشر، ویدا ربانی، روزنامه‌نگار و شماری از زنان معترض افغانستانی را بازداشت و تلفن‌های همراه آن‌ها را نیز ضبط کردند. محل انتقال بازداشت‌شدگان معلوم نیست.

شاهدان عینی می‌گویند بازداشت‌شدگان را با سه ون منتقل کرده‌اند. آن‌ها می‌گویند نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی شرکت‌کنندگان در این تجمع را «مزدور آمریکایی» خوانده و با افغانستانی‌ها تحقیرآمیز رفتار کردند.

در روزهای گذشته طالبان حملات خود به دره پنجشیر را افزایش دادند و برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که پاکستان با حملات هوایی و پهپادی به طالبان یاری رسانده است.

حمله نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی به تجمع روز چهارشنبه در حالی صورت می‌گیرد که روز گذشته، سه‌شنبه ۱۶ شهریور نیز شماری از افغانستانی‌های مقیم تهران مقابل سفارت پاکستان دست به اعتراض زده بودند.

روز چهارشنبه ۱۷ شهریور نشستی مجازی به میزبانی پاکستان در باره تحولات افغانستان برگزار شد. حسین امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و وزیران کشورهای چین، پاکستان، ترکمنستان، تاجیکستان و ازبکستان در این نشست مجازی شرکت کردند.

خطیب‌زاده پیش از این  اولویت جمهوری اسلامی را برقراری «ثبات و آرامش» در افغانستان دانسته و گفته بود «استفاده از ابزار نظامی و دخالت خارجی» در افغانستان تکرار یک اشتباه تاریخی در این کشور است.

در روزهای گذشته گردهمایی‌های مختلف زنان افغانستان در این کشور نیز مورد حمله طالبان قرار گرفته بود. براساس گزارش‌های منتشرشده تظاهرات دختران و زنان در شهرهای کابل، هرات و مزار شریف در روز گذشته (سه‌شنبه) با برخورد شدید طالبان مواجه شد و دست‌کم دو نفر کشته و چهار نفر زخمی شدند.

امروز (چهارشنبه) نیز اعتراضات مشابهی در چند منطقه کابل، فیض‌آباد، مرکز ولایت بدخشان و همچنین ولایت پروان برپا شد که طالبان نیز با خشونت رفتار کردند.

*به‌روزرسانی: حدود ساعت ۲ بامداد پنجشنبه ۱۸ شهریور کانال تلگرام کانون مدافعان حقوق بشر اعلام کرد:
«بنابر اخبار رسیده تمامی افراد بازداشت شده در تجمع مسالمت‌آمیز مقابل سفارت پاکستان در تهران آزاد شده‌اند.»