محمدمهدی حاج محمدی، رئیس سازمان زندان‌ها با انتشار یک توئیت در حساب کاربری خود در توئیتر اعلام کرده است ادعاهای سپیده قلیان، زندانی محبوس در زندان بوشهر مبنی بر وضعیت بد زندانیان بررسی خواهد شد. او از اعزام مدیرکل بازرسی سازمان زندان‌ها به بوشهر خبر داده است:

«هفت خردادماه امسال در جریان ملاقات با زندانیان بوشهر خانم سپیده قلیان وضعیت زندان بوشهر را فوق‌العاده توصیف کرد. برای بررسی ادعاهای عجیب اخیرش مدیر کل بازرسی سازمان زندان‌ها به بوشهر اعزام شده است. بی‌شک با احراز صحت یا کذب این ادعاها، با متخلف برخورد خواهد شد.»

سپیده قلیان، پس از اعزام به مرخصی در اواخر مردادماه امسال روایت‌هایی را از درباره برخی از زندانیان محبوس در زندان بوشهر در توییتر خود نوشت.

او در رشته‌توییتی بند نسوان زندان مرکزی بوشهر را جهنم توصیف کرد:

«سال گذشته و هنگامی که به این زندان تبعید شدم، می‌دانستم که با جهنمی فراموش‌شده مواجه خواهم شد، اما سبعیت جاری در این زندان حتی در خیالاتم هم نمی‌گنجید. زنان زندانی این بند به جرم زن بودن و زندانی بودن تحت وحشیانه‌ترین شکنجه‌ها و ضدانسانی‌ترین شرایط ممکن نگهداری می‌شوند.»

قلیان در این رشته‌توییت از آزار گری زندانبانان، مددکاران و رییس بند و شکنجه زندانیان زن و حجاب اجباری برای آنها در همه شرایط غیر از موقع خواب سخن گفته است.

هم‌زمان با این اقدام او، خبرگزاری فارس هم فیلم بازدید پیشین رئیس سازمان زندان‌ها از زندان بوشهر را بازنشر کرد.

حاج‌محمدی در فیلم یاد شده، با سپیده قلیان در بخش کارگاهی زندان بوشهر ملاقات می‌کند. در جریان این ملاقات، سپیده قلیان می‌گوید:

«وضعیت معیشتی اینجا فوق‌العاده است. من خودم به شخصه آخرین باری که خانواده‌ام برای خرج و مخارجم در اینجا برایم پول واریز کردند یادم نمی‌آید. چون که غذا کیفیتش خوب است و از لحاظ اقتصادی اینجا به زندانیان فشاری نمی‌آید. اینجا خیلی رسیدگی می‌شود. هر دفعه جشن گرفته می‌شود و غذا تهیه می‌شود. آقای اسفندیاری[ رئیس زندان] آنقدر با من مهربان است که اگر پدرم زندانبان من بود تا به این حد با من مهربان نبود. محیط زندان اگر جایی باشد که بخواهم اذیت شوم قطعا می‌گویم که دارم اذیت می‌شوم.»

رئیس سازمان زندان‌های ایران روز ۲۸ مردادماه امسال از اعزام به مرخصی سپیده قلیان به مدت هفت روز خبر داد. پیش از اعلام این خبر، برخی از منابع نزدیک به قلیان از ابتلای او به ویروس کرونا در زندان خبر داده بودند.

قلیان سپیده قلیان در ۲۷ آبان ‌ماه ۹۷، پس از حضور در در محل پلیس امنیت شهرستان شوش در استان خوزستان، توسط نیروی انتظامی بازداشت و یک‌ماه بعد یعنی در ۲۷ آذرماه همان سال با سپردن قرار وثیقه آزاد شد. صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران پس از آزادی موقت او، فیلمی به نام «طراحی سوخته»، حاوی اعترافات قلیان و برخی دیگر از فعالان کارگری و مدنی که در جریان اعتراضات کارگری شرکت هفت تپه بازداشت شده بودند، پخش کرد.

قلیان پس از پخش این فیلم از تلویزیون دولتی ایران، اعلام کرد که اعترافات او در فیلم یاد شده، زیر شکنجه و فشار گرفته شده است. او بار دیگر توسط نهادهای امنیتی بازداشت شد و در ۲۷ آذر ۱۳۹۸ توسط دادگاه تجدیدنظر استان تهران بابت اتهامات «تشویش اذهان عمومی» و «تبلیغ علیه نظام» به پنج سال حبس تعزیری محکوم شد.

گفته می‌شود این فعال مدنی پیش‌تر و در سال ۱۳۹۵ در اهواز بازداشت شده است. از جزییات پرونده پیشین و همچنین روند برگزاری دادگاه هیچ‌گونه اطلاعات تأیید شده‌ای در دسترس نیست.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/495903