رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی روز دوشنبه ۱۳ سپتامبر/۲۲ شهریور گفت که حادثه‌ای که در تاسیسات هسته‌ای ایران در کرج -که بسیاری به موساد نسبت می‌دهند- رخ داد، ممکن است برخی از تجهیزات نظارتی آژانس را از بین برده باشد.

گروسی به علت وقوع این حادثه اشاره نکرد و به پرسش‌ها در این زمینه که آیا ممکن است ایران این تجهیزات نظارتی را عمدا تخریب کرده باشد، پاسخ نداد. با این وجود گروسی گفت که از دست دادن داده‌های این دوربین‌های نظارتی یک اتفاق منفی است.

او گفت که آژانس نمی‌داند چه مقدار اطلاعات نظارتی درباره برنامه هسته‌ای ایران به دلیل تخریب دوربین‌ها از دست رفته است.

خبر بروز یک اقدام خرابکارانه در تاسیسات هسته‌ای کرج روز دوشنبه دوم تیر در وبسایت نورنیوز وابسته به دبیر شورای عالی امنیت ملی منتشر شد. نور نیوز نوسته بود: ««بامداد چهارشنبه دوم تیرماه اقدام خرابکارانه بر علیه یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در اطراف کرج با شکست روبرو شد و هیچگونه خسارت مالی و جانی نیز بدنبال نداشت.»

پس از انتشار این گزارش، رسانه های بین‌المللی و از جمله نیویورک تایمز اعلام کرد که حمله به تاسیسات کرج با استفاده از یک پهپاد کوچک انجام شده است. همچنین اعلام شد که این پهپاد از مکانی در نزدیکی همین تاسیسات به پرواز درآمده بود.

در روزهای بعد، روزنامه اورشلیم پست، تصاویری از میزان تخریب در سقف این تاسیسات را منتشر کرد. این تصاویر از ماهواره‌های جاسوسی به دست آمده بود.

اسرائیل که به دست داشتن در این رویداد متهم شده است مانند دیگر رویدادهای مشابه ترجیح داده تا به صورت رسمی مسئولیت آن را نپذیرد.

گرچه ایران پیشتر اعلام کرده بود که خرابکاری در تاسیسات کرج ناموفق بوده است ولی اکنون سخنان رافائل گروسی در نشست خبری روز دوشنبه روشن می‌کند که حجم تخریب در این بخش قابل توجه بوده است.

گفته شده است که در تاسیسات کرج، قطعات مربوط به سانتریفیوژهای نسل جدید ایران تولید و مونتاژ می‌شود.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در کنفرانی خبری علاوه بر موضوع تاسیسات کرج به موضوع یافت شدن مواد هسته‌ای در برخی تاسیسات اعلام نشده هم اشاره کرد و گفت که ایران دو سال است که به پرسش‌های بازرسان در این زمینه پاسخ نداده است.

گروسی با دفاع از عملکرد خود گفت که اظهاراتش در مورد موضوعاتی که معتقد است تهران از الزامات بازرسی و یا پاسخ به توضیحات خودداری کرده است، صریح و شفاف بوده است.

اواخر روز یکشنبه، ۱۲ سپتامبر/۲۱ شهریور، گروسی در پایان سفرش به تهران گفت که او با دولت جدید ایران یک قرارداد جدید امضا کرده که اجازه می‌دهد تجهیزات نظارتی به فوریت تعمیر شوند و کارت‌های حافظه جدید به آن‌ها اضافه شود.  او همچنین گفت که برای دیدارهای بعدی در ماه سپتامبر با مقامات ارشد ایرانی برنامه‌ریزی کرده است.

با این حال، گروسی همچنین اذعان داشت که ایران تا زمانی که موضوع احیای برجام و گفتگوها در مورد آن نهایی نشود، داده‌های الکترونیکی مربوط به چند ماه گذشته را در اختیار آژانس قرار نخواهد داد.

وی همچنین اذعان کرد که ایران به نقض تعهداتش ذیل برجام پایان نمی‌دهد مگر اینکه با آمریکا به توافق برسد.