تالار مجمع عمومی سازمان ملل متحد در چندین ماه گذشته ساکت و صندلی‌های آن خالی بوده‌اند، اما امسال و با آغاز هفتاد و ششمین مجمع عمومی سازمان ملل متحد بار دیگرجنب و جوش در این سالن برقرار خواهد شد.

مجمع عمومی سازمان ملل که یکی از بزرگترین برنامه‌های دیپلماتیک در جهان است سال گذشته و با شیوع بیماری کووید-۱۹ به صورت مجازی برگزار شد. امسال از روز سه شنبه ۱۴ سپتامبر به مدت دو هفته رهبران و مقامات جهان و هیات‌های دیپلماتیک بار دیگر به صحن مجمع عمومی سازمان ملل بازگشته و راهرو و صندلی‌ها را پر خواهند کرد.

مجمع عمومی و تدابیر کرونایی

 امسال مقامات و هیات‌های نمایندگی به صورت فیزیکی حضور دارند و تدابیر و مقررات نسبتا سختگیرانه در زمینه شیوع ویروس کرونا حاکم است. پوشیدن ماسک برای تمامی شرکت‌کنندگان اجباری است، کارمندان و پرسنل مقر سازمان ملل متحد در نیویورک باید همگی به طور کامل واکسینه شده باشند و دسترسی به محوطه ۱۶ هکتاری سازمان ملل بشدت محدود و کنترل شده است. 

در اجلاس امسال سازمان ملل در نظر دارد تا دستکم بخشی از ملاقات‌های دوجانبه و حضوری در حاشیه اجلاس‌ را که همیشه در زمان برگزاری مجمع عمومی در مقر سازمان ملل در نیویورک در جریان بود، دوباره برقرار کند.

ولکان بزکر، رئیس فعلی مجمع سازمان ملل متحد از ترکیه که دوره او پایان یافته در کنفرانس خبری خداحافظی‌اش به خبرنگاران گفت که دستکم ۸۳ رهبر جهان در برنامه امسال حضور خواهند یافت. 

 رئیس بعدی مجمع عمومی که جایگزین آقای بزکر خواهد شد عبدالله شهید وزیر خارجه مالدیو است.

سخنرانان نشست شصت و هفتم

بر اساس فهرست موقتی که از سخنرانان در دست است و ممکن است تغییر کند، جو بایدن رئیس‌جمهوری آمریکا در مجمع عمومی حضور خواهد یافت و نخستین سخنران نشست خواهد بود. 

بایدن بر خلاف دونالد ترامپ که چندان اقبال و توجهی نسبت به نهادهایی چون سازمان ملل متحد نداشت، توجه فراوانی نسبت به سازمان ملل متحد دارد. ناظران معتقدند که حضور بایدن در نشست مجمع عمومی نشان از تقویت پیام «آمریکا بازگشته است» خواهد داشت. 

کاخ سفید اما تاکنون برنامه بایدن در زمینه شرکت در نشست را منتشر نکرده است. 

بر اساس فهرست موقت سخنرانان، رهبران و مقامات بلند‌ پایه‌ای از کشورهای برزیل، بریتانیا، کانادا، هند، ایرلند، اسرائیل، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، پاکستان، ترکیه و ونزوئلا نیز در هفته دوم نشست سخنرانی خواهند کرد.

سخنرانی که از طرف چین در نشست حضور خواهد یافت قرار است معاون نخست وزیر چین باشد و از طرف روسیه نیز احتمالا سرگئی لاوروف وزیر خارجه سخنرانی می‌کند.

رئیس‌جمهوری جدید جمهوری اسلامی ایران، ابراهیم رئیسی (عضو هیأت مرگ) در نشست مجمع عمومی حضور نخواهد یافت و به ارسال ‍پیامی ویدیویی بسنده کرده. اما قرار است هیات نمایندگی ایران و وزیر خارجه جدید (حسین امیرعبداللهیان) برای شرکت در نشست به نیویورک سفر کنند.

هر هیات نمایندگی اجازه دارد حداکثر پنج نفر را در صحن مجمع داشته باشد. سال گذشته و در حالیکه پیام رهبران کشورها به صورت ویدیویی پخش می‌شد حداکثر ۲ نفر از هیات نمایندگی هر کشور در صحن حضور داشتند.

جلسه سال گذشته به واسطه عدم حضور فیزیکی و جلسات در حاشیه و دیدارهای غیر رسمی که سنت همیشگی مجمع عمومی است در فضایی مصنوعی و غیرمعمول برگزار شد.

با این وجود چشم‌انداز حضور صدها دیپلمات زیر یک سقف که از سراسر جهان می‌ایند به‌ویژه در روزگاری که سویه دلتای ویروس کرونا فراگیر شده محل نگرانی است.

ماه گذشته هیات نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد که به عنوان کشورمیزبان پیشنهاد داده بود که نشست مجمع عمومی در مقیاس کوچکتر و با حداقل شرکت‌کنندگان برگزار شده تا مجمع عمومی نشست تبدیل به مکانی برای انتشار ویروس نشود.

مقام‌های سازمان ملل گفته‌اند که مقررات و پروتکل‌های بهداشتی شهر نیویورک را تمام و کمال رعایت خواهند کرد. به علاوه  از بسیاری از دیدارهای حاشیه‌ای و گردهمایی‌هایی که به طور سنتی هر سال برگزار می شد در هفتاد و ششمین نشست خبری نیست. از جمله مراسم ناهار سنتی که میزبان آن دبیر کل سازمان ملل متحد بود.

آنتونیو گوترش، دبیرکل پرتغالی سازمان ملل متحد که امسال برای یک دوره پنج ساله دیگر برای دبیرکلی انتخاب شد روز جمعه به خبرنگاران گفت که سازمان ملل نیز ماننند بسیاری از دیگر نهادها در دوران کرونا از تکنولوژی گردهمایی مجازی استفاده می‌کند. با این وجود گوترش بر اهمیت ملاقات‌‌های دوجانبه تاکید کرد و گفت که در نشست امسال توازنی میان این دو روش حضوری و مجازی برقرار می شود.

جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا -کشور میزبان- در آستانه نشست مجمع عمومی گامهای جدیدی برای کند کردن روند گسترش کرونا اعلام خواهد کرد. 

دکتر ویویک مورتی، جراح کل ایالات متحده آمریکا روز یکشنبه اعلام کرد تدابیر جدیدی در نظر گرفته شده اما جزییات آن را اعلام نکرد.

هفتادو ششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد از ۱۴ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۱ در مقر سازمان ملل در نیویورک برگزار می‌شود.