دوشنبه ۲۲ شهریور، در سالگرد اعدام نوید افکاری قهرمان کشتی و از دستگیرشدگان اعتراضات مرداد ۹۷، فریادهای «نوید قهرمان» بر مزار او در روستای سنگر سپیدان فارس طنین افکن شد. نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با ضرب و شتم و بازداشت سعید برادر نوید افکاری و تهدید پدر خانواده به دستگیری کوشیده بودند مانع برگزاری مراسم بزرگداشت شوند.

شرکت کنندگانی که برای بزرگداشت خاطره نوید افکاری به روستای سنگر سپیدان رفته بودند، در حالی که کف می‌زدند، شعارهایی به یاد نوید افکاری سر دادند.

نوید افکاری در ارتباط با اعتراضات ۱۳۹۷ دستگیر و در زندان عادل آباد شیراز زندانی شد. نهادهای امنیتی و قوه قضائیه با تشکیل پرونده‌ای سراسر تناقض به محاربه، توهین به رهبری، اقدام علیه امنیت ملی و قتل فردی به نام حسن ترکمان که ابتدا به عنوان مامور امنیتی و سپس به عنوان کارمند اداره آب معرفی شد، متهم و به دوبار اعدام، شش و نیم سال حبس و ۷۴ ضربه شلاق محکوم شد. او برای اعتراف اجباری دوربین، مدت‌ها در سلول انفرادی تحت شکنجه قرار گرفت.

نوید در فایل صوتی که از زندان گفت: «حدود ۵۰ روز شدیدترین شکنجه‌های روحی و جسمی و فحاشیها را متحمل شدم. با چوب و باتوم به‌شدت به ‌دستها و پاها و شکم و کمرم زدند. روی صورتم پلاستیک کشیدند تا مرز خفگی و مرگ شکنجه کردند. در بینی‌ام الکل ریختند».

حبیب و وحید برادران نوید افکاری که آن‌ها هم دستگیر شده‌اند و اکنون بیش از یک سال است در سلول انفرادی در زندان به سر می‌برند.

سعید افکاری برادر دیگر نوید، در ارتباط با شکنجه سه برادرش در زندان نوشته بود:

«دست نوید رو شکستند. جوری میزدن توی قلبش که روزی چندبار حملات قلبی بهش دست میداد. دست و پا و کتف حبیب رو شکسته‌اند. وحید رو جوجه کباب میکردند. حبیب و نوید رو می‌بردن تا شکنجه همدیگر را ببینند و میگفتند اگر کشته شد مقصرش تویی. این ها فقط بخشی از شکنجه‌های جسمی‌شان بود».

سعید دهقان وکیل خانواده افکاری در ارتباط با پرونده ساخته شده برای نوید افکاری گفت ۲۴ مورد نقض، تناقض و ابهام و دروغ و سه گزارش خلاف واقع در پرونده نوید وجود دارد. او پرونده نوید افکاری را شاهدی بر فروپاشی حقوق در نظام قضایی ایران دانست.

نوید در جریان محاکمه و در تماس با بیرون زندان بارها بر بیگناهی خود تاکید کرد و در ارتباط با حکم صادره گفت: «برای طناب‌های دارشان دنبال گردن هستند».

از شهریور سال گذشته که نوید افکاری اعدام شده است، دستگاه‌های امنیتی و سرکوبگر یک آن از آزار خانواده او دست برنداشته‌اند. جلوگیری از برگزاری مراسم، شکستن سنگ قبر نوید افکاری، احضار و تهدید خواهر نوید، سلول انفرادی برای دو برادر نوید افکاری و تهدید مستمر پدر و مادر و سعید برادر دیگر وی.

۲۲ خرداد ۱۴۰۰ که خانواده نوید به همراه تنی چند از اقوامشان مقابل زندان عادل آباد رفتند تا به نزدیک به یک سال حبس انفرادی دو برادر نوید افکاری اعتراض کنند، مورد ضرب وشتم قرار گرفتند، خواهر او برای چند ساعت بازداشت شد و ماموران گوشی او را ضبط کردند.

در آستانه سالگرد اعدام نوید افکاری، رسانه‌های وابسته به نهادهای اطلاعاتی و امنیتی با هدف جوسازی علیه نوید افکاری، ویدئوهای جدیدی حاوی اعترافات اجباری نوید افکاری را منتشر کردند که به جای تخریب شخصیت نوید افکاری سند دیگری شد بر جعلی بودن اتهامات و پرونده او. محتوای ویدئوهای منتشر شده توسط خبرگزاری فارس وابسته به سپاه پاسداران، در تناقض با اعترافات اجباری‌ای است که پیش از اعدام نوید افکاری و در صدا و سیمای ایران پخش شده است.

یکشنبه ۲۱ شهریور، سعید افکاری و خواهرش الهام افکاری توسط ماموران در شیراز مورد ضرب و شتم قرار گرفتند و سعید افکاری بازداشت شد. سعید دهقان وکیل خانواده در تویتی نوشت کمی پیش از این واقعه، ماموران امنیتی طی تماسی با پدر خانواده افکاری تهدید کرده‌اند در صورت برگزاری مراسم برای نوید، بازداشت خواهد شد. دهقان افزود: معنای این تماس، «گرونانگیری برای سلب حق سوگواری» است.