به‌گزارش رویترز، پس از موافقت تهران با تمدید نظارت بر برخی از فعالیت‌های هسته‌ای خود، قدرت‌های غربی دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر از معرفی قطعنامه‌ای در نشست شورای حکام علیه ایران در ضرف نظر کردند.

تصمیم ایالات متحده آمریکا، فرانسه، بریتانیا و آلمان مبنی بر عدم معرفی قطعنامه در نشست این هفته شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با حضور ۳۵ کشور، از تشدید تنش با ایران جلوگیری می‌کند، تنشی که می‌تواند امیدها برای از سرگیری مذاکرات گسترده‌تر را برای احیای مجدد برجام را از بین ببرد.

پیش از این در صبح دوشنبه ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر به روزنامه وال‌‌استریت‌ژورنال گفته بود:

«قصد نداریم در نشست هفته جاری شورای حکام، قطعنامه‌ای [علیه ایران] ارائه دهیم.»

ماریا ادباهر، سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان نیز روز دوشنبه در نشست خبری توافق ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را «گام مثبت» دانست و از تهران خواست به مذاکرات احیای برجام بازگردد. او گفت:

«ما امیدواریم که به سرعت به میز مذاکره در وین بازگردیم. این کار در حال حاضر بسیار منطقی خواهد بود.»

شامگاه روز گذشته، یکشنبه، ۲۱ شهریور / ۱۲ سپتامبر، رافائل گروسی، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از مذاکره با مقام‌های جمهوری اسلامی گفت با دولت جدید ایران قرارداد تازه‌ای امضا کرده که اجازه می‌دهد تجهیزات نظارتی بر برنامه هسته‌ای ایران به فوریت تعمیر شوند و کارت‌های حافظه جدید به آن‌ها اضافه شود. او همچنین گفت برای دیدارهای بعدی در ماه سپتامبر با مقام‌های ارشد ایرانی برنامه‌ریزی کرده است.

با این حال گروسی اذعان داشت که ایران تا زمانی که موضوع احیای برجام و گفت‌وگوها در مورد آن نهایی نشود، داده‌های الکترونیکی مربوط به چند ماه گذشته را در اختیار آژانس قرار نخواهد داد. او همچنین گفت ایران به نقض تعهداتش ذیل برجام پایان نمی‌دهد مگر این‌که با آمریکا به توافق برسد.

گروسی روز دوشنبه در شورای حکام گفت حادثه‌ای که در تأسیسات هسته‌ای ایران در کرج -که بسیاری به موساد نسبت می‌دهند- رخ داد، ممکن است برخی از تجهیزات نظارتی آژانس را از بین برده باشد. او از دست دادن داده‌های این دوربین‌های نظارتی رویدادی منفی دانست و گفت آژانس نمی‌داند چه مقدار اطلاعات نظارتی درباره برنامه هسته‌ای ایران به دلیل تخریب دوربین‌ها از دست رفته است.

در بیانیه مشترک آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و ایران در روز یکشنبه آمده است که گروسی هفته آینده در وین با محمد اسلامی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران دیدار خواهد کرد و سپس گروسی «در آینده نزدیک به تهران سفر خواهد کرد تا با دولت (ایران) رایزنی‌های سطح بالا انجام دهد».

مذاکرات احیای برجام در ماه ژوئن، چند روز پس از گزینش ابراهیم رئیسی (عضو هیئت مرگ) به‌عنوان رئیس جمهوری ایران متوقف شد. قدرت‌های غربی از ایران بارها خواسته‌اند که به مذاکرات بازگردد و می‌گویند زمان رو به اتمام است، در حالی که رئیسی گفته است ایران مایل به مذاکره است، اما بدون «فشار» غرب.