به‌گزارش رویترز، شرکت ردیابی تانکر تراکرز سه‌شنبه ۲۳ شهریور / ۱۴ سپتامبر تصاویری منتشر کرده و گفته است نفتکش ایرانی فاکسون ۳۳ هزار تن سوخت در سوریه تخلیه کرده و قرار است این محموله از مسیر زمینی به لبنان انتقال یابد.

این شرکت در توئیتر خود با اشاره به تحریم‌های اقتصادی آمریکا علیه ایران نوشته است:

«به دلیل تحریم‌ها نمی‌توان به‌طور مستقیم از طریق دریا محموله را به لبنان رساند به همین دلیل نفتکش در بندر بانیاس سوریه لنگر انداخت تا از طریق زمین سوخت را [به لبنان] برساند.»

تانکر تراکرز این محموله را ۳۳ هزار تُن گازوئیل تخمین زده و افزوده است که برای حمل آن به لبنان به یک هزار و ۳۱۰ کامیون نیاز است.

مدتی است که لبنان با بحران سوخت روبه‌روست. صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و همینطور قطعی مکرر برق به‌سبب نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها از جلوه‌های کمبود سوخت در لبنان است. سقوط ارزش پول ملی به میزان ۹۰ درصد در طی فقط یک سال و حذف یارانه بنزین به ژرفای این بحران افزوده و به نارضایتی‌ها از ناکارآمدی دولت دامن زده است. حسن نصرالله، دبیرکل حزب‌الله لبنان ۲۴ مرداد / ۱۵ اوت اعلام کرد که به‌زودی ایران سوخت لازم را در اختیار لبنان قرار می‌دهد.

حسن نصرالله شب گذشته، دوشنبه ۲۲ شهریور / ۱۳ سپتامبر در سخنانی با اشاره به موضوع کشتی‌های حامل سوخت از ایران به لبنان، گفت:

«ما در مورد کشتی نخست دو گزینه داشتیم؛ لبنان یا سوریه. تصمیم گرفتیم تا این کشتی به سوریه گسیل شود و موافقت اولیه برای پذیرش آن انجام شد. نخستین کشتی حامل سوخت در بندر بانیاس سوریه یکشنبه شب پهلو گرفت، امروز کار تخلیه سوخت کشتی پایان یافت و انتقال مشتقات نفتی به بقاع روز پنج‌شنبه آغاز می‌شود.»

او افزود کشتی دوم با نفت کوره در چند روز آینده وارد بندر بانیاس سوریه می‌شود و کشتی سوم و چهارم نیز به ترتیب حامل بنزین و نفت کوره هستند.

محمد جلال فیروزنیا، سفیر ایران در لبنان ۱۲ شهریور / ۳ سپتامبر در مصاحبه‌ای عملیات ارسال سوخت به لبنان را قانونی خوانده و گفته بود:

«این عملیات در چارچوب روابط برادرانه میان دو کشور و تجارت قانونی به‌شمار می‌رود و دلیلی برای دخالت هیچ طرفی وجود ندارد و آمریکایی‌ها و یا دیگران حق دخالت در این‌باره را ندارند.»

سفیر ایران درباره چگونگی ورود کشتی‌های حامل سوخت ایران به لبنان نیز گفته بود این موضوع «به طرف لبنانی» و دست‌اندرکاران لبنانی و «برادران حزب‌الله و طرف‌های ذیربط» مربوط می‌شود.