امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه در حساب توییتری خود نوشت که نیروهای نظامی این کشور عدنان ابوولید، رهبر گروه داعش در صحرای بزرگ را از پای درآورده‌اند.

رئیس‌جمهور فرانسه این عملیات را دستاوردی بزرگ در راه مبارزه با گروه‌های تروریستی در منطقه ساحل آفریقا دانست.

ساحل منطقه‌ای است در آفریقا از غرب به شرق این قاره از دریای سرخ تا اقیانوس اطلس امتداد دارد. منطقه ساحل مانند یک نوار مناطقی از شمال سنگال، جنوب موریتانی، مرکز مالی، جنوب الجزیره و نیجر، مرکز چاد، جنوب سودان، شمال سودان جنوبی و اریتره را در بر می‌گیرد. غرب این منطقه سال‌ها مستعمره فرانسه بوده است و هنوز هم این کشور این بخش از آفریقا را حوزه نفوذ خود می‌داند.

گروه‌های اسلامگرایی مانند بوکوحرام، القاعده و داعش در این منطقه فعالند و سطح خشونت‌ها در آن‌جا بالا است.

امانوئل مکرون علاوه بر اعلام خبر کشتن رهبر داعش در این منطقه، یاد سربازان فرانسوی که در مبارزه با این گروه‌ها کشته یا مجروح شدند را گرامی داشت و گفت که با شرکای آفریقایی، اروپایی و آمریکایی به مبارزه با تروریسم ادامه خواهد داد.

مردادماه سال گذشته، گروه داعش در این منطقه مسئولیت حمله به کاروانی مشتمل بر ۶ امدادگر فرانسوی و رانندگانشان در نیجریه را صادر کرد. همه این افراد در این عملیات کشته شدند. این گروه در سال ۲۰۱۷ نیز اقدام به حمله مرگباری علیه سربازان آمریکایی کرد.

فرانسه در سال ۲۰۱۳ و یک سال پس از آنکه گروه‌های اسلامگرا در مالی دست به کودتا زدند به این کشور حمله کرد. همین موضوع سبب شد تا حمله متقابل میان این گروه‌ها و نظامیان فرانسه در آین بخش از آفریقا شدت یابد. در ماه می امسال و پس از وقوع یک کودتای جدید در مالی، فرانسه تهدید کرده بود که نیروهایش را از این کشور خارج خواهد کرد. ارتش فرانسه علاوه بر مالی در کشورهای موریتانی، نیجر، چاد و بورکینافاسو حضور دارد و می‌گوید به این کشورها برای مبارزه با گروه‌های اسلامگرا یاری می‌رساند.

اما روی دیگر ماجرای حمله و ضدحمله فرانسه و نیروهای اسلامگرا در این منطقه آفریقا کشته شدن هزاران غیرنظامی و آواره شدن بیش از دو میلیون نفر بوده است. فرانسه سال گذشته برای تشدید عملیات‌ نظامی در این منطقه ۶۰۰ نیروی نظامی جدید به شمار نیروهایش اضافه و ۵۱۰۰ سرباز در این منطقه مستقر کرد. با این آرایش نظامی جدید، فرانسه توانست عبدالملک دروکدال، فرمانده القاعده در مغرب و شمال آفریقا را بکشد. پس از عملیات برای کشتن دروکدال، حمله به نظامیان فرانسه در این منطقه شدت یافت. حال مشخص نیست که کشتن عدنان ابوولید سبب کاهش خشونت‌ها در این منطقه خواهد شد یا خیر.