به گزارش خبرگزاری آلمان در انتخابات پارلمانی روسیه پس از شمارش بیش از ۵۰ درصد صندوق‌های رای حزب حاکم «روسیه متحد» بیش از ۴۵ درصد آرا را به دست آورد. حزب کمونیست فدراسیون روسیه (CPRF) با کسب ۲۱,۵ درصد آرا در جایگاه دوم قرار گرفت. حزب دست‌راستی لیبرال دموکراتیک روسیه (LDP) با کسب ۸,۱ درصد آرا در جایگاه سوم و حزب سوسیال دموکراتیک موسوم به «یک روسیه عادل برای حقیقت» با ۷,۶  درصد از آرا در جایگاه چهارم قرار دارد.

ثبات سیاسی در اولویت

در سال ۲۰۱۶ حزب حاکم روسیه ۵۴ درصد از آرا را به دست آورده بود و از ۲۲۵ کرسی دوما ۲۰۳ کرسی را به خود اختصاص داده بود. در نظام سیاسی روسیه دوما مهم‌ترین نهاد تصمیم‌گیرنده درباره قانون اساسی کشور است.

نمایندگان دومای روسیه مارس/ فروردین سال گذشته بدون هیچ رأی مخالفی اصلاحات مورد نظر ولادیمیر پوتین برای تغییر قانون اساسی این کشور و تمدید دوران ریاست جمهوری را تصویب کردند. پوتین نیز تمایل خود را برای ادامه ریاست جمهوری روسیه پس از سال ۲۰۲۴ اعلام کرد. پوتین در آن زمان گفته بود «ثبات باید در اولویت باشد و برای دسیتیابی به ثبات سیاسی «قدرت بیشتر ریاست جمهوری برای روسیه کاملاً ضروری است.»

نرخ پایین مشارکت

ناظران انتخاباتی را حزب حاکم روسیه تعیین می‌کند. خبرگزاری آلمان می‌نویسد در انتخابات پارلمانی سال ۲۰۲۱ از شور انتخاباتی اثر چندانی نبود. احزاب هم تمایل زیادی به تبلیغات انتخاباتی نداشتند. در خیابان‌ها مسکو اثر چندانی از بیلبوردهای انتخاباتی نیست.  

 بر همین اساس نرخ مشارکت هم در انتخابات پارلمانی سال جاری روسیه پایین بود. رأی‌گیری به مدت سه روز تمدید شد و با این‌حال اغلب رأی‌دهندگان ترجیح دادند در منزل بمانند. کرملین اعلام کرده است به‌سبب همه‌گیری ویروس کرونا در روسیه نرخ مشارکت در انتخابات پارلمانی روسیه کمتر از ۵۰ درصد و بسیار پایین‌تر از انتخابات پنج سال قبل است.

خبرگزاری آلمان گزارش می‌دهد که در شهرستان‌ها، مقامات محلی کارمندان را تحت فشار قرار داده بودند که در انتخابات شرکت کنند. در دونباس، در شرق اوکراین جدایی‌خواهان با گذرنامه روسی در انتخابات شرکت کردند.

نامزدهای سرشناس مخالف پوتین، کنار گذاشته شدند

در انتخابات پارلمانی سال جاری روسیه بسیاری از نامزدهای سرشناس به اتهام ارتباط با آلکسی ناوالنی، منتقد سیاست‌های پوتین که بعد از بازگشت به روسیه بازداشت شد، اجازه ثبت نام در انتخابات را نیافتند. برای مثال می‌توان از ایلیا یاشین و لیبوف سوبول نام برد.

دیمیتری گودکوف، یکی از منتقدان سرشناس پوتین و از چهره‌‌های اپوزیسیون روسیه به اتهام اختلاس تحت پیگرد قضایی قرار گرفته است. او نیز از نامزدی در انتخابات محروم ماند.

کرملین سازمان‌های غیردولتی خارجی را به نشر اطلاعات نادرست درباره انتخابات پارلمانی روسیه متهم کرده است. واسیلی پیسکارف، رئیس کمیسیون دوما در امور تحقیقات مداخله خارجی اعلام کرد  اطلاعاتی در مورد حمایت خارجی مستقیم (مالی) و غیرمستقیم با هدف بی‌اعتبار کردن انتخابات در دست است.