به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه چهارشنبه شب ۳۱ شهریور / ۲۲ سپتامبر با جو بایدن، رئیس جمهوری آمریکا، در مورد بحران پاریس و واشنگتن بر سر قرارداد فروش زیردریایی با استرالیا گفت‌وگو کرد.

دفتر ریاست جمهوری فرانسه اعلام کرد که قرار است مکرون و بایدن در پایان ماه اکتبر در اروپا دیدار کنند. سفیر فرانسه در ایالات متحده نیز هفته آینده به واشنگتن باز می‌گردد.

در جریان این گفت‌وگوی تلفنی دو رئیس جمهوری تلاش کردند راه حلی برای جدی‌ترین بحران دیپلماتیک بین آمریکا و فرانسه از زمان «نه» فرانسه به جنگ عراق در سال ۲۰۰۳، پیدا کنند.

مکرون و بایدن توافق کردند که «گفت‌وگوها بین متحدان» می‌تواند «از این وضعیت جلوگیری کند». در بیانیه مشترک، دو رئیس دولت بر «روند گفت‌وگوهای عمیق با هدف ایجاد شرایطی که اعتماد را تضمین کند»، تأکید کردند.

در این راستا امانوئل مکرون تصمیم گرفت فیلیپ اِتین، سفیر فرانسه در ایالات متحده، «هفته آینده» به واشنگتن بازگردد و «با مقام‌های ارشد آمریکایی همکاری نزدیک» داشته باشد.

دو رهبر همچنین تصمیم گرفتند که «در پایان ماه اکتبر» در اروپا ملاقات کنند. انتظار می‌رود رئیس جمهوری آمریکا در ۳۰ و ۳۱ اکتبر در اجلاس گروه ۲۰ در رم شرکت کند، سپس در اجلاس اقلیمی سازمان ملل COP26 در اوایل نوامبر به گلاسکو (اسکاتلند) برود.

خشم پاریس

استرالیا، آمریکا و بریتانیا ۲۵ شهریور / ۱۶ سپتامبر از همکاری جدید امنیتی خبر دادند. بر اساس توافق‌نامه موسوم به «آکوس»، استرالیا قصد دارد هشت زیردریایی اتمی بسازد و ارتش خود را به موشک‌های کروز ساخت آمریکا مجهز کند. این اقدام کانبرا موجب شد قرارداد دفاعی به ارزش ۹۰ میلیارد دلار استرالیا (۵۶ میلیارد یورو) برای خرید زیردریایی از فرانسه که بزرگترین قرارداد در تاریخ این کشور است، لغو شود.

در اعتراض به این مسئله فرانسه استرالیا را به خیانت بزرگ متهم کرد و شنبه گذشته، در اقدامی بی‌سابقه سفیران خود را از استرالیا و آمریکا فراخواند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه نیز در واکنشی شدید لندن و واشنگتن را «فرصت‌طلب» خواند. او گفت:

«آمریکا و بریتانیا در زمان بحرانی دروغگو می‌شوند. آن‌ها فرصت‌طلب هستند.»

لودریان با بیان این‌که ناتو باید پیمان آکوس را بررسی کند، بحران کنونی بر سر این قرارداد را بحرانی عمیق میان فرانسه و این سه کشور دانست.

کوین راد، نخست‌وزیر سابق استرالیا در گفت‌وگویی با شبکه «فرانس ۲۴» فرانسه را محق دانست و خواستار تحقیقات پارلمانی درباره تصمیم اسکات موریسون، نخست‌وزیر استرالیا شد.

نقش ناتو

در بیانیه مشترک فرانسه و آمریکا با لحنی ملایم گفته‌شده که «حضور فرانسه و اتحادیه اروپا در منطقه اقیانوس هند و آرام از اهمیت استراتژیک برخوردار است» و «لازم است که دفاع اروپا قوی‌تر و کارآمدتر باشد» تا به امنیت اقیانوس اطلس کمک و «نقش ناتو» را تکمیل کند.

بحران پیمان آکوس در فرانسه و سایر کشورهای عضو اتحادیه اروپا بحثی را در مورد ضرورت تسریع حرکت به سمت حاکمیت بیشتر اروپا در امور دفاعی به‌منظور رهایی از زیر چتر آمریکا دامن زده است.

جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در ملاقات با آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا گفت اتحادیه اروپا و ایالات متحده باید در جهت «تقویت اعتماد» متقابل پس از بحران فرانسه و آمریکا تلاش کنند.