سید اسماعیل خطیب، وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی که از دو روز پیش به آذربایجان غربی سفر کرده، جمعه ۲ مهر به پیرانشهر واقع در جنوب غربی این استان رفت و در آن‌جا گروه‌های کرد ایرانی را که در اقلیم کردستان عراق مستقر هستند تهدید کرد. بیشتر ساکنان پیرانشهر کُرد هستند.

به‌گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) وزیر اطلاعات جمهوری اسلامی بر خلع سلاح و اخراج این نیروهای مخالف جمهوری اسلامی در اسرع وقت توسط مقامات عراقی تأکید کرد. خطیب این اقدام را «پیرو توافق انجام‌شده» دانست.

در سفر شهریورماه مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق به تهران مقامات جمهوری اسلامی از جمله در مورد حضور کردهای مخالف در اقلیم کردستان عراق با او گفت‌وگو کردند اما به‌شکل رسمی از توافق دو طرف در این‌باره گزارشی منتشر نشد.

علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران ۲۱ شهریور در دیدار با الکاظمی در تهران بر لزوم «خلع سلاح» و «اخراج سریع» گروه‌های مسلح مخالف جمهوری اسلامی از اقلیم کردستان عراق تأکید کرد و ضمن ابراز نگرانی از آن‌چه «تحرکات فزاینده گروه‌های تروریستی در اقلیم کردستان» خواند، حضور گروه‌های مسلح را «مخل امنیت مرزهای دو کشور» دانست.

وزیر اطلاعات در پیرانشهر به این گروه‌ها هشدار داد و گفت در صورت ایجاد اختلال در امنیت جمهوری اسلامی با «پاسخ کوبنده نیروهای مسلح و دستگاه‌های امنیتی مواجه خواهند شد».

سیداسماعیل خطیب حتی به «پایگاه‌های آمریکایی و صهیونیستی واقع در منطقه کردستان عراق» نیز هشدار داد و گفت در صورت ایجاد ناامنی برای جمهوری اسلامی اقدام تهاجمی نیروهای امنیتی ایران روبه‌رو خواهند شد.

محمدحسین باقری، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی نیز یکشنبه ۲۸ شهریور به دولت عراق و اقلیم کردستان هشدار داد و گفت باید با گروه‌های مخالف جمهوری اسلامی برخورد کنند.

یک روز پس از هشدار باقری، سردار مجید ارجمندفر، جانشین قرارگاه حمزه سپاه پاسداران اعلام کرد که به چهار مقر کردهای مخالف در اقلیم کردستان حمله نظامی کرده‌اند.

حملات اخیر سپاه پاسداران به مناطقی در شمال کردستان عراق از بیش از دو هفته پیش آغاز شد و رسانه‌های کردزبان گزارش داده‌اند که در این حملات از جنگنده و پهپادها برای بمباران برخی مناطق کوهستانی استفاده شده است.

در اقلیم کردستان عراق حزب‌های دموکرات کردستان (حدک)، دموکرات کردستان ایران (حدکا)، کومله (سازمان کردستان حزب کمونیست ایران) و حیات آزاد کردستان (پژاک) مقر دارند.

دولت مرکزی عراق و مقام‌های اقلیم کردستان تاکنون علیه حملات اخیر سپاه پاسداران به خاک اقلیم کردستان به‌شکل رسمی اعتراضی نکرده‌اند. این موضوع این گمانه را پیش کشیده است که حملات سپاه با توافق مقام‌های عراقی در سفر اخیر الکاظمی به تهران انجام می‌شوند.