به‌گزارش خبرگزاری فرانسه، قیس سعید، رئیس جمهوری تونس چهارشنبه ۷ مهر / ۲۹ سپتامبر نجلا بودن رمضان را به‌عنوان رئیس دولت تونس منصوب کرد.

دفتر ریاست جمهوری تونس در بیانیه‌ای اعلام کرد که نجلا بودن «مأمور تشکیل دولت جدید در اسرع وقت» است.

نجلا بودن متولد ۱۹۵۸ و دانشمند زمین‌شناسی است. او تقریباً هم‌سن قیس سعید و اهل شهر تاریخی قیروان است. نجلا بودن قبل از انتصاب غافلگیرانه‌اش به‌عنوان نخست‌وزیر، مدیر پروژه اصلاحات آموزش عالی بود و سپس مدیر کل در وزارت آموزش عالی شد. با این حال او برای مردم تونس فردی ناشناخته است.

این نخستین بار است که یک زن در تونس رئیس دولت می‌شود، اگرچه اختیارات واگذارشده به نخست‌وزیر با اقدامات قیس سعید در ۲۲ سپتامبر و تعلیق برخی اصول قانون اساسی به میزان قابل توجهی کاهش یافته است.

دفتر ریاست جمهوری تونس ویدئویی از استقبال قیس سعید در دفترش از نجلا بودن منتشر کرد که در آن به او دستور داد تا دولت جدید را در چند ساعت یا چند روز آینده تشکیل دهد.

پیش از این قیس سعید بارها بر ویژگی «تاریخی» تعیین یک زن به‌عنوان رئیس دولت در تونس تاکید کرده و آن را «افتخاری برای تونس و ادای احترام به زنان تونسی» دانسته بود.

مأموریت اصلی دولت آینده پایان دادن به فساد و هرج و مرجی است که بسیاری از نهادهای دولتی را فرا گرفته است.

پس از تعلیق پارلمان و سپس تمدید این تعلیق در ۲۴ اوت، قیس سعید در ۲۲ سپتامبر با لغو کمیسیون موقت ناظر بر انطباق لوایح با قانون اساسی و برکناری هشام المشیشی، نخست‌وزیر به دلیل «کم‌کاری در مقابله با شیوع کرونا» و همچنین پس گرفتن قدرت قضایی به «اقدامات استثنایی» خود رسمیت بخشید و تمام اختیارات اجرایی را به خود منتقل کرد.

این نخستین بار از زمان استقلال تونس بود که قدرت این‌چنین در دستان یک نفر متمرکز می‌شد.

با این حال قیس سعید معتقد است که «اقدامات استثنایی» او در برکناری نخست‌وزیر و تعلیق فعالیت پارلمان، مبتنی بر مفاد قانون اساسی بوده است.