یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل، پنج‌شنبه ۸ مهر / ۳۰ سپتامبر با هواپیمایی که بر بدنه آن پرچم‌های بحرین و اسرائیل، شاخه زیتون و ‌کلمات «صلح، مشارکت و همکاری» به سه زبان عبری، عربی و انگلیسی نقاشی شده بود وارد منامه، پایتخت بحرین شد.

پس از اعلام عادی‌سازی روابط بحرین و اسرائیل، لاپید بلندپایه‌ترین مقام اسرائیلی است که به منامه سفر کرده است. او با ملک حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه بحرین و سلمان بن حمد آل خلیفه، ولیعهد و نخست‌وزیر ‌بحرین دیدار کرد.

لاپید در پی دیدار با پادشاه بحرین در توئیتر نوشت:‌

«رهبری او منجر به همکاری واقعی شد و دیدار ما مسیر رابطه را هموار کرد.»

بحرین و امارات متحده عربی، از کشورهای همسایه خلیج فارس، سال گذشته با میانجی‌گری آمریکا در توافق‌نامه‌ای موسوم به «ابراهیم» روابط خود با اسرائیل را عادی کردند. این توافق بر اساس منافع تجاری مشترک و نگرانی در مورد ایران شکل گرفت. سودان و مراکش نیز از همین روش پیروی کردند.

یائیر لاپید ۸ تیر/ ۲۹ ژوئن نیز برای نخستین به امارات متحده عربی سفر کرده بود.

او در بحرین در سخنانی با اشاره تلویحی به ایران، به خبرنگاران گفت:

“فرصت‌های ما مشترک هستند؛ تهدیدها علیه ما نیز مشترک هستند و از این‌جا دور نیستند.»

لاپید در بازدید از مقر ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در بحرین که در بحبوحه تنش‌ها بر سر اهداف منطقه‌ای تهران با کشتی‌های ایرانی رویاروی شده است، گفت:

«ما سه کشور با هم همکاری می‌کنیم زیرا منافع مشابهی در منطقه داریم.»

به گفته دفتر وزیر خارجه اسرائیل، لاپید همچنین گفت:

«هنگامی که ما در مورد صلح صحبت می‌کنیم، باید بدانیم که صلح از کسانی که به آن آسیب می‌رسانند باید محافظت شود.»

ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا در توییتر خود اعلام کرد که لاپید و میزبانانش درباره همکاری‌های امنیتی دریایی در منطقه گفت‌وگو کردند.

پادشاهی بحرین که در دست سنی‌هاست ایران را متهم به ایجاد ناآرامی در بحرین می‌کند؛ اتهامی که تهران آن را رد می‌کند.

حکومت بحرین در سال ۲۰۱۱ قیامی که عمدتاً مسلمانان شیعه آن را رهبری می‌کردند را خنثی کرد و پس از امضای توافق‌نامه ابراهیم نیز شاهد برخی اقدامات اعتراضی بود.

روز پنج‌شنبه، فعالان بحرینی تصاویری از اعتراضات کوچک در بحرین را در شبکه‌های اجتماعی منتشر کردند.

فلسطینی‌ها توافق‌نامه ابراهیم را به‌عنوان کنار گذاشتن موضع واحد کشورهای عربی ارزیابی و محکوم می‌کنند؛ موضعی که بر اساس آن تنها در صورت بازپس دادن سرزمین‌های اشغالی با اسرائیل صلح می‌کنند.

در غزه، گروه اسلام‌گرای حماس بحرین را به دلیل میزبانی از یائیر لاپید، مورد انتقاد قرار داد. حازم قاسم، سخنگوی حماس گفت این اقدام بحرین «تشویق» اسرائیل به جنایت علیه مردم فلسطین است.

دفتر لاپید گفت او و همتای بحرینی‌اش قراردادهای همکاری در زمینه‌های پزشکی، مراقبت‌های بهداشتی، ورزشی، آب و حفاظت از محیط زیست امضا کردند. لاپید همچنین سفارت اسرائیل در منامه را افتتاح کرد. او شامگاه پنج‌شنبه به اسرائیل بازگشت.

اولین پرواز تجاری شرکت هواپیمایی «گلف ایر» بحرین نیز به تل آویو انجام شد. این پروازها دو بار در هفته به‌شکل مستقیم برقرار خواهد بود.

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران صبح جمعه ۹ مهر / یکم اکتبر استقبال بحرین از وزیر خارجه بحرین را محکوم کرد و هر گونه زمینه‌سازی برای تثبیت حضور اسرائیل در منطقه را «در راستای تنش‌زایی و ناامنی بیشتر» دانست.