سهیل شاهین نامزد کرسی نمایندگی دائمی افغانستان در سازمان ملل متحد بار دیگر از سازمان ملل خواست که کرسی افغانستان در این سازمان را به امارت اسلامی بسپرد.

شاهین با انتشار پیامی در توییتر گفت حکومت پیشین افغانستان ساقط شده و نماینده آن حکومت نمی‌تواند از مردم افغانستان در سازمان ملل متحد نمایندگی کند.

به گزارش طلوع‌نیوز نامزد امارت اسلامی برای نمایندگی افغانستان در سازمان ملل گفت:

«شما می‌دانید که حکومت [سابق] کابل وجود فیزیکی ندارد، کاملاً سقوط کرده است، هیچ شرط از شرایط یک حکومت را دارا نیست؛ در حالی‌که امارت اسلامی افغانستان همه شرایط یک حکومت را دارا است. حاکمیت سرتاسری و پشتیبانی همه اقشار مردم افغانستان را با خود دارد، ما امیدواریم که کمیته کریدنشل (استوارنامه) ملل متحد به اساس اصول تحت تنفیذ خویش عمل نموده و چوکی (نمایندگی) افغانستان را در ملل متحد به امارت اسلامی بسپرد.»

سازمان ملل متحد پیش از این به در خواست حکومت تازه، برای سپردن کرسی نمایندگی افغانستان در این سازمان پاسخ رد داد و نمایندگی غلام محمد اسحاق‌زی سفیر افغانستان در دوران ریاست جمهوری غنی را تمدید کرد. اسحاق‌زی که قرار بود در هفتادوششمین نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نمایندگی از افغانستان سخنرانی کند، به علت‌ نامعلومی از سخنرانی انصراف داد.

امیرخان متقی، وزیر امور خارجه طالبان در نامه‌ای خواستار سخنرانی در اجلاس سازمان ملل متحد شد که سازمان ملل این درخواست را نپذیرفت.

مونیکا گرایلی، سخنگوی رئیس مجمع عمومی ملل متحد درباره احتمال شناسایی سهیل شاهین از سوی سازمان ملل گفت:

«ما شنیده‌ایم که کمیته اعتباربخشی ممکن است در ماه نوامبر تشکیل جلسه دهد. اما تصمیم برای برگزاری جلسه با اعضای کمیته باقی می‌ماند، سوئد رئیس آن است.»

بیش از چهل روز از اشغال مجدد افغانستان توسط طالبان می‌گذرد. حدود یک ماه است که طالبان کابینه موقت خود را به رهبری محمد حسن آخوند به عنوان نخست‌وزیر تشکیل داده و تاکنون هیچ کشوری دولت طالبان را به رسمیت نشناخته است.

پنج عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد پس از به قدرت رسیدن طالبان در افغانستان بر سر یک خط مشی مشترک در قبال طالبان توافق کردند. به گفته آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، اعضای شورای امنیت از طالبان خواسته‌اند دولتی تشکیل دهند که نماینده همه اقشار مردم باشد. هر پنج قدرت جهانی خواهان برقراری صلح و ثبات در افغانستان و تشکیل نظامی بدون تبعیض قومیتی و جنسیتی هستند. گوترش تأکید کرد که حقوق زنان و دختران نیز باید رعایت شود و افغانستان تحت هیچ شرایطی نباید پناهگاه تروریسم باشد.

افغانستان در ۱۹ نوامبر ۱۹۴۶ به عنوان عضو سازمان ملل متحد پذیرفته شد، از آن زمان به بعد هیچگاه عضویت افغانستان در سازمان ملل متحد به تعلیق درنیامده است.