وزارت خارجه آلمان دوشنبه ۴ اکتبر/ ۱۲ مهر اعلام کرد با آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران به‌عنوان پیش‌شرط مذاکرات احیای برجام در وین مخالف است. سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ گفت ایران شرط تعیین نکرد، بلکه صرفاً از آمریکا خواست حسن نیت خود را نشان دهد و یکی از راه‌های آن آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران است.

حسین امیر عبداللهیان وزیر خارجه جمهوری اسلامی شنبه‌شب در برنامه نگاه یک شبکه اول سیما گفت:

«آمریکایی‌ها تلاش کردند خیلی از کانال‌ها را باز کنند و به یک شکلی تماسی با من بگیرند و پیام‌هایی را منتقل کنند. به یکی از کسانی که حامل پیام بود گفتم آیا آمریکایی‌ها نیت واقعی دارند؟ گفت تصور می‌کنم نیت واقعی دارند، گفتم اگر نیت واقعی دارند بخشی از اموال ما مثلا ۱۰ میلیارد دلار از دارایی‌های مربوط به خود ما را در بانک‌های خارج از کشور را آزاد یا به کشور برگردانند. یک حرکتی کنند که ما بتوانیم بگوییم بایدن با ترامپ یک تفاوتی دارد.»

امیر عبداللهیان در ادامه افزود:

«به همه اروپایی‌ها و دبیرکل سازمان ملل و … به همه گفتم این نمی‌شود که بایدن صحبت از این کند که روش ترامپ را قبول نداریم، ولی همان‌گونه عمل کند.»  

به گزارش خبرگزاری رویترز، یک سخنگوی وزارت امور خارجه آلمان شامگاه گذشته با اشاره به سخنان امیر عبداللهیان گفت:

«ما نمی‌پذیریم که ایران برای از سرگیری مذاکرات احیای برجام در وین شرط بگذارد.»

یک جمله از طرف وزارت خارجه آلمان کافی بود که سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه ایران پشت دوربین تلویزیون قرار گیرد. خطیب‌زاده در مصاحبه با شبکه یک در دفاع از اظهارات امیر عبداللهیان گفت:

«واقعیت این است که رفتار و روش کنونی دولت آمریکا با دولت قبل آمریکا تغییر نکرده است. آن‌ها می‌خواهند همچنان میراث شکست خورده ترامپ علیه برجام را حفظ کنند و در عین حال می‌خواهند در مذاکرات وین به نتیجه‌ای که دلشان می‌خواهد دست پیدا کنند. این در حالی است که ما تأکید داریم که آمریکا باید نشان دهد که در روش و اقدام تغییر کرده است. نمی‌شود که تحریم‌ها بماند و پول‌های ایران در بانک‌های بین‌المللی همچنان توقیف بماند و بعد آمریکا به‌عنوان طرف خواهان ادعاهایی را مطرح کند.»

مذاکرات احیای برجام در وین بعد از شش دور که در دولت روحانی برگزار شد، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری ایران متوقف شده است. معلوم نیست دور هفتم کی برگزار می‌شود. حسین امیر عبداللهیان شنبه گذشته در مصاحبه با شبکه یک گفته بود:

«ما در حال جمع‌بندی نهایی هستیم ولی این‌که یک هفته دیگر می‌شود یا یک ماه دیگر به جهت این‌که باید جمع بندی قطعی را داشته باشیم و متناسب با آمادگی خودمان اعلام کنیم، زمان را به‌زودی اعلام می‌کنیم.»

دولت‌های غربی ایران را متهم کرده‌اند که در پی وقت‌کشی برای غنی‌سازی هرچه بیشتر اورانیوم و کاستن از زمان گریز هسته‌ای است.

بعد از بازگشت امیرعبداللهیان از نیویورک انتقادها از بی‌تجربگی او در گفت‌وگو با قدرت‌های جهانی بالا گرفت.