خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی شامگاه سه‌شنبه ۱۳ مهر در مصاحبه با رسانه‌های داخلی گفت:

«با مقامات کشور ارمنستان سه تصمیم مهم گرفته شد، اول آنکه کریدور شمال به جنوبی که کشور ما را از مرز نوردوز به کشور ارمنستان و از آنجا به کشور گرجستان متصل می‌کند و راه ارتباط با قفقاز است حتما باید باز نگه داشته شود، دوم آنکه از این طریق راه جایگزین آن طی یک ماه آینده برای وسایل نقلیه ترانزیتی قابل استفاده باشد‌ همچنین بتوانیم همان محور قدیمی و دو نقطه‌ای که داخل خاک آذربایجان قرار گرفته طراحی جدیدی انجام بشود تا به عنوان یک راه جایگزین در محور قدیم مورد استفاده قرار بگیرد.»

جاده گوریس – قاپان و اهمیت آن

الهام علی‌اوف، رئیس جمهوری آذربایجان مدعی ورود غیرقانونی کامیون‌های ایرانی به منطقه قره‌باغ شده است. دو تن از رانندگان ایرانی هم هفته گذشته بازداشت و به باکو منتقل شده‌اند. علی‌اوف می‌گوید بیش از ۶۰ کامیون ایرانی بدون مجوز از ۲۰ مرداد تا ۲۰ شهریور وارد این منطقه (جاده گوریس – قاپان) شده‌اند. این جاده پیش از جنگ قره‌باغ در اختیار ارمنستان بود، اما پس از جنگ بخشی از آن به کنترل باکو درآمد. نخجوان که بخشی از خاک جمهوری آذربایجان است از سرزمین اصلی جدا افتاده. ارمنستان بین نخجوان و جمهوری آذربایجان قرار دارد. تا پیش از این آذربایجان برای ارتباط زمینی با نخجوان نیازمند ایران بود. اما بعد از جنگ جمهوری آذربایجان موفق شد ارتباط زمینی با نخجوان را برقرار کند و از ایران بی‌نیاز شود. ترکیه هم که با آذربایجان ارتباط مستقیم پیدا کرده می‌تواند با دور زدن ایران با چین در ارتباط زمینی قرار بگیرد. اکنون بحث بر سر ایجاد مسیر بدیلی برای جاده گوریس – قاپان است.

خیرالله خادمی، معاون وزیر راه و شهرسازی در ادامه سخنانی که در بالا بخشی از آن آمد‌‌‌، گفت:

«کار اصلی ما احداث قطعه ۴ جنوبی ایروان به مرز ایران است که به عنوان بخشی از کریدور اصلی شمال به جنوب، می‌تواند جاده مهم و ترانزیتی برای ارتباط بین کشور ما با کشور ارمنستان و قفقاز باشد، خوشبختانه قسمت شمالی آن یعنی ایروان به سمت گرجستان توسط ارمنستان احداث شده است، قسمت جنوبی به سمت مرز نوردوز ایران قطعه ۴ است که تصمیم‌گیری برای شروع عملیات اجرایی آن گرفته شد، امیدواریم بتوانیم در اجرای سریع کریدور، کمک‌های فنی و مهندسی را به کشور ارمنستان ارائه دهیم.»

ارتباط ایران با قفقاز و مسیر مستقیم ترانزیت به اروپا

  معاون وزیر راه و شهرسازی همچنین اعلام کرد در ادامه جلسات با مقامات جمهوری ارمنستان با هیات همراه از محور ایروان به سمت نوردوز ایران بازدید کرده است با این امید که  موانع و مشکلات را برطرف کنند و ارتباط ایران با قفقاز همچنان برقرار بماند. خادمی گفت:

«گرفتاری‌هایی که برای وسایل نقلیه ترانزیتی در این محور ایجاد شده حل خواهد شد و امیدواریم بتوانیم در بخش زیرساخت حداکثر مساعدت را برای رفع مشکل در منطقه گوریس که محور اصلی ترددی ایران به کشور ارمنستان و منطقه قفقاز است به عمل آوریم.»

با تضعیف دسترسی ایران به ارمنستان، ایران مسیر مستقیم ترانزیت به اروپا را از دست می‌دهد. جمهوری آذربایجان در حال رایزنی با دولت ارمنستان است تا استان ارمنی سیونیک را بگیرد و در عوض منطقه قره‌باغ شمالی را به ارمنستان واگذار کند. اگر این توافق سر بگیرد، مرز ایران با ارمنستان روی نقشه از بین می‌رود و جمهوری آذربایجان به ایالت جدامانده خود یعنی نخجوان متصل می‌شود.