درگیری‌ مسلحانه در بیروت پایتخت لبنان پنج‌شنبه ۱۴ اکتبر / ۲۲ مهر به کشته‌شدن دست‌کم شش تن و مجروح‌شدن ۱۶ تن دیگر انجامیده است.

تیراندازی همزمان با گرد آمدن طرفداران حزب‌الله لبنان و منتقدان این حزب رخ داد. به گزارش رسانه‌های لبنان، درگیری مسلحانه در ساختمان‌های منطقه عین الرمانه آغاز شد و در مرز بین محله‌های شیعه‌نشین و مسیحی‌نشین بیروت.

در همین محل بود که جنگ داخلی ۱۹۷۵ آغاز شد.

ارتش لبنان به محل اعزام شد. صدای دو انفجار هم در درگیری‌ها به گوش رسید. بسام مولوی وزیر داخله لبنان در یک کنفرانس خبری از مجروح‌ شدن دست‌کم ۱۶ تن و کشته شدن شش تن خبر داد. شاید شمار کشته‌ها از شش تن بیشتر شود.

درگیری‌ها عصر به پایان رسید.

المنار، تلویزیون وابسته به حزب‌الله گزارش داده که مهاجمان مسلح پنج‌شنبه به سمت تظاهرکنندگان حزب‌الله شلیک کردند، درحالی‌که معترضان به سمت کاخ دادگستری بیروت در حال حرکت بودند.

افراد مسلح حزب‌الله در حال بازگرداندن آتش به سمت مهاجمان مسلح در ساختمان‌های عین الرمانه ــ عکس: anwar amro / AFP

تنش‌ها بر سر تحقیق انفجار بیروت در ۴ اوت ۲۰۲۰ است. طارق بیطار، قاضی سرشناس پرونده به دنبال پرسش از چندین چهره ارشد دولت پیشین از جمله متحدان حزب‌الله است. آنها به فساد و سهل‌انگاری متهم هستند.

در انفجار بیروت بیش از ۲۰۰ تن کشته شدند و خسارت زیادی به شهر وارد شد.

ارشدترین سیاستمداری که بیطار به دنبال بازجویی از او است، علی حسن خلیل وزیر مالی سابق لبنان است. علی حسن خلیل دست راست نبیه بری رئیس پارلمان و ارشدترین مقام شیعه حکومت لبنان محسوب می‌شود. بری از متحدان حزب‌الله است.

پس از اینکه بیطار خواسته‌اش برای بازجویی از وزیران و مقام‌های امنیتی را مطرح کرد، حزب‌الله این قاضی را به جانب‌داری متهم کرد و خواستار برکناری آن شد. دستگاه قضایی لبنان سه‌شنبه ۱۲ اکتبر / ۲۰ مهر این درخواست را رد کرد و به قاضی بیطار اجازه ادامه تحقیق‌اش را داد. پس از آن حامیان حزب‌الله و حرکه امل لبنان که هر دو حزب‌های شیعه هستند، فراخوان تظاهرات در برابر کاخ دادگستری در روز پنج‌شنبه را دادند.

خلیل نیز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای گفت که همه گزینه‌ها برای برخورد با بیطار روی میز است.

تنش جدید دولت جدید نجیب میقاتی را که با ائتلافی شکننده و پس از ماه‌ها نبود دولت در لبنان تشکیل شده است، با بحران رویارو کرده است. حزب‌الله و امل پیش از این نیز در زمان‌های بحران سیاسی وزیران خود را از دولت بیرون کشیده‌اند. این اتفاق هم‌اکنون می‌تواند به سقوط دولت میقاتی بینجامد.

لبنان یکی از وخیم‌ترین بحران‌های اقتصادی در ۱۵۰ سال گذشته در تاریخ جهان را از سر می‌گذراند. پوند (لیره) لبنان ۹۰ درصد ارزش خود را از دست داده، قیمت غذا ۱۰ برابر قیمت آن در ۲۰۱۹ است، قیمت آب آشامیدنی هشت برابر شده است. همزمان به گفته یونیسف، ۷۰ درصد جمعیت لبنان با خطر قریب‌الوقوع کمبود شدید آب طرف خواهند بود. لبنان همچنین گران‌ترین بنزین و گازوئیل دنیا را دارد. کمبود شدید سوخت و دارو و قطعی برق نیز مشکلات جدی برای مردم لبنان به‌وجود آورده است.

حزب‌الله که تحت حمایت جمهوری اسلامی قرار دارد، سه نفت‌کش سوخت از ایران به این کشور وارد کرده است. مشکلات اقتصادی و نیز مشکل تأمین سوخت و قطعی برق پابرجاست. نجیب میقاتی به دنبال احیای مذاکرات با صندوق بین‌المللی پول است تا وام اضطراری برای خارج کردن لبنان از بحران را به دست آورد.

لبنان همچنین یکی از بدهکارترین دولت‌های جهان است.

در همین زمینه:

https://www.radiozamaneh.com/679072/