یک مرد جوان دانمارکی چهارشنبه شب ۲۱ مهر / ۱۳ اکتبر با تیر و کمان و سلاح‌های مختلف به شهروندان شهر کونگسبرگ نروژ حمله کرد و پنج نفر کشت و دو نفر را زخمی کرد. قربانیان بین ۵۰ تا ۷۰ سال سن دارند.

اویویند آس، رئیس پلیس کونگسبرگ گفت فرد مهاجم بازداشت شده و براساس اطلاعات پلیس این اقدام را به‌تنهایی انجام داده است.

بازرسان پرونده روز پنج‌شنبه ۲۲ مهر / ۱۴ اکتبر اعلام کردند که فرد مهاجم زیر نظر پلیس قرار داشت و شواهد نشان می‌دهند که این دانمارکی ۳۷ ساله مسلمان شده و نشانه هایی از تندرو شدن او نیز وجود داشت.

اوله بردروپ سائرود، افسر پلیس نروژ در این‌باره گفت پیش از این، از سال ۲۰۲۰ و قبل از آن بیم از گرایش این فرد به افراطی‌گری وجود داشت.

دادستان عمومی نیز اعلام کرد که فرد مهاجم به این اقدامات اعتراف کرده است. او تأیید کرد که متهم چندین بار با خدمات درمانی نروژ تماس گرفته بود اما مشخص نکرد که آیا این مرد به دلیل مشکلات روانی تحت درمان بود یا خیر.

حملات شب گذشته در چندین نقطه از منطقه وسیعی از مرکز شهر رخ داد و سپس پلیس این منطقه را محاصره کرد. فرد مهاجم هنگام فرار از دست پلیس به سوی مأموران تیراندازی کرد. اکنون پلیس می‌گوید «درگیری» رخ داده است. بر اساس اطلاعات به‌دست آمده، همه قربانیان احتمالاً پس از رسیدن پلیس کشته شده‌اند.

با توجه به تحقیقات گسترده، بازرسان ابتدا نمی‌خواستند جزئیات بیشتری از این رویداد را فاش کنند. انگیزه عامل جنایت مشخص نیست اما انگیزه تروریستی مورد بررسی قرار می‌گیرد. گفته می‌شود عامل جنایت آماده همکاری با پلیس است.

به‌گفته پلیس، متهم حدود نیم ساعت پس از اولین تماس اضطراری دستگیر شد. یکی از مجروحان مأمور پلیس بود اما در زمان حمله انجام وظیفه نمی‌کرد.

مجروحان در حال حاضر در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان اسلو تحت درمان هستند، اما جان آن‌ها در خطر نیست. پلیس خانه متهم را بازرسی و کامپیوتر او را ضبط کرده است.

در تابستان سال ۲۰۱۲ نیز یک افراط گرای مسیحی به نام آندرس برینگ برویک با بمب‌گذاری و حمله مسلحانه ۷۷ نفر را در نروژ به قتل رساند.