به گزارش خبرگزاری مهر شامگاه یکشنبه خطیب‌زاده گفت:

«همانطور که قبلاً اعلام شده بود سفر آقای دکتر باقری معاون سیاسی وزیر خارجه به بروکسل صرفاً با هدف ادامه گفت‌وگوها با انریکه مورا معاون جوزف بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و بر اساس توافق در تهران خواهد بود.»

انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و مسئول هماهنگی مذاکرات هسته‌ای پنجشنبه هفته گذشته در سفرش به تهران با علی باقری، معاون سیاسی وزارت امور خارجه دیدار و گفت‌وگو کرد. مقام‌های جمهوری اسلامی به مقام‌های اروپایی اعلام کرده‌اند مایل‌اند قبل از بازگشت به مذاکرات سوالاتی را با طرف‌های اروپایی توافق در بین بگذارند. جوزپ بورل، در واشنگتن به خبرنگاران چنین مذاکراتی در بروکسل را ضروری نمی‌داند و این حال آماده گفت‌وگو با طرف ایرانی است.   

«میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز یکشنبه درباره توافق ایران و اتحادیه اروپا برای برگزاری گفت‌و‌گو‌ها در بروکسل با انتشار پیامی در توییتر نوشت:

«البته که مذاکرات در بروکسل نمی‌تواند جایگزین مذاکرات وین در مورد برجام شود. لازم به گفتن نیست. در عین حال، جلسه آینده در بروکسل، اگر طرف ایرانی نیاز دارد، می‌تواند به عنوان مرحله‌ای مقدماتی برای از سرگیری مذاکرات واقعی در وین تلقی شود.»

اقدام در برابر اقدام

سیدنظام‌الدین موسوی، سخنگوی هیات‌رئیسه مجلس در حاشیه نشست علنی یکشنبه ۲۵ مهر مجلس شورای اسلامی در جمع خبرنگاران گفت:

«در خصوص مسئله هسته‌ای راهبرد‌های مختلفی تاکنون توسط جمهوری اسلامی ایران دنبال شده، ابتدا ما از طریق ۳ کشور اروپایی به عنوان کشور‌های واسط این مسیر را پیش بردیم، سپس با گروه ۱+۵ وارد گفت‌وگو شدیم که منجر به توافق برنامه جامع اقدام راهبردی شد و حالا اینکه ما در دور جدید مذاکرات چه مدلی را برگزینیم نیازمند بررسی و اعتبارسنجی مسیر گذشته است تا بهترین مدل با همکاری دستگاه‌های ذی ربط از جمله شورای عالی امنیت ملی و بر اساس سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری، انتخاب شود.»

در همان حال یکی دیگر از نمایندگان مجلس از قول وزیر خارجه دولت سیزدهم گفته بود که مذاکرات می‌بایست از تاریخ خروج آمریکا از برجام در دوران ترامپ، یعنی از اردیبهشت ۹۷ از سر گرفته شود. اگر این نقل قول صحت داشته باشد، بدان معناست که ایران خود را آماده کرده است که در پنج گام به تعهداتش در برجام بازگردد. امیرعبداللهیان اما در همان حال در سخنانش در جلسه غیر علنی مجلس ظاهراً از آمریکا خواسته بود که پیش از آغاز دور هفتم مذاکرات در وین یک «اقدام  جدی» انجام دهد. ماهیت این اقدام هنوز مشخص نیست. اما پیش از این وزیر خارجه دولت سیزدهم از آمریکا خواسته بود منابع مالی مسدود شده ایران در کره جنوبی را آزاد کند. طرف‌های غربی برجام این امر را به این شکل درک کردند که ایران برای آغاز مذاکرات پیش شرط تعیین کرده است. عبداللهیان اما این موضوع را بلافاصله تکذیب کرد.

رسانه‌های داخلی همچنین گزارش داده‌اند که امیرعبداللهیان در جلسه غیرعلنی مجلس گفته است که سیاست دولت سیزدهم «اقدام در برابر اقدام» است: همان روشی که پیش از این امانوئل مکرون، رئیس جمهوری فرانسه در دوران ترامپ زیر عنوان «توقف در برابر توقف» پیشنهاد داده بود اما توفیقی به دست نیاورد: لغو بخشی از تحریم‌ها در ازای بازگشت ایران به بخشی از تعهداتش.