صدها نفر از حامیان حشدالشعبی، نیروی شبه‌نظامی طرفدار ایران، روز سه‌شنبه ۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر در بغداد، تکریت و بصره علیه آن‌چه «تقلب» در انتخابات پارلمانی می‌نامند، دست به اعتراض زدند.

بر اساس نتایج انتخابات، ائتلاف الفتح به رهبری هادی العامری از طرفداران ایران که از آن به‌عنوان بازوی سیاسی حشدالشعبی نام می‌برند، حدود ۱۷ کرسی به‌دست آورد. در پارلمان گذشته، این ائتلاف ۴۸ کرسی داشت و به دومین قدرت بزرگ تبدیل شد.

روز گذشته صدها نفر از طرفداران حشدالشعبی در یکی از خیابان‌های بغداد که به ورودی منطقه سبز، محل سفارت آمریکا و دیگر نمایندگی‌های دیپلماتیک و دفاتر دولتی می‌رسید، تجمع کردند.

تظاهرکنندگان شعارهایی علیه آمریکا و عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با اسرائیل سر دادند.

هواداران حشدالشعبی شعار می‌دادند «نه به تقلب، نه به آمریکا». این گروه خواستار خروج همه نیروهای آمریکایی از عراق است.

تجمع‌کنندگان همچنین مقامات سازمان ملل را مسئول نظارت بر انتخابات و کمک به جلوگیری از تقلب در آن دانستند.

برخی از تظاهرکنندگان به شبکه الجزیره گفتند «هدف تقلب مشخص است: انحلال حشدالشعبی».

حامیان حشدالشعبی در روزهای اخیر تظاهرات پراکنده‌ای در سراسر کشور سازماندهی کرده‌اند. آن‌ها روز یکشنبه لاستیک‌های خودروها را سوزاندند و جاده‌های جنوب و شمال بغداد را مسدود کردند.

روز گذشته طرفداران احزاب بازنده در انتخابات چادرهایی را در جاده‌ای که به منطقه سبز منتهی می‌شود، برپا کردند. آن‌ها به کمیسیون عالی انتخابات اعتمادی ندارند، این کمیسیون را به دستکاری در آرا متهم می‌کنند و خواستار بازشماری آرا هستند. معترضان همچنین معتقدند که نیروهای خارجی در انتخابات پارلمانی عراق دخالت کرده‌اند.

معترضان حاضر در محل عمدتاً افراد نظامی هستند که توسط احزاب سیاسی بازنده فرماندهی می‌شوند.

فعالان جنبش مدنی عراق نیروهای مسلح حشدالشعبی را متهم می‌کنند که به ایران وابسته‌اند و به‌عنوان ابزار سرکوب منتقدان عمل می‌کنند. حشدالشعبی ۱۶۰ هزار جنگجو دارد که اکنون در نیروهای امنیتی عراق ادغام شده‌اند.

پیروز اصلی در انتخابات پارلمانی اخیر با بیش از ۷۰ کرسی از ۳۲۹ کرسی پارلمان، جریان متعلق به مقتدی صدر، یکی از روحانیان شیعه است.

شنبه گذشته چندین حزب شیعه لحن خود را تندتر کرده و کمیسیون انتخابات را متهم کردند که «تخلفات عمده» در شمارش آرا را اصلاح نکرده است. آن‌ها این کمیسیون را به دلیل «شکست روند انتخابات» مورد انتقاد قرار دادند.

همچنین شامگاه سه‌شنبه ۲۷ مهر / ۱۹ اکتبر نیروهای سیاسی شیعی موسوم به «بیت شیعی» در نشستی که در خانه نوری المالکی، رهبر ائتلاف دولت قانون برگزار شد، تأکید کردند که تا پیش از رسیدگی به اعتراضات و شکایت‌ها و روشن شدن نتایج انتخابات در مذاکرات تشکیل دولت شرکت نخواهند کرد. آن‌ها همچنین بر موضع خود مبنی بر مخالفت با نتایج انتخابات تأکید کردند.

بیت شیعی شامل اکثریت نیروها و جریان‌های شیعی در عراق به جز جریان صدر است.

بر اساس قوانین عراق، حزبی که بیشترین کرسی‌ها را به دست آورده، می‌تواند نخست‌وزیر بعدی کشور را انتخاب کند، اما بعید است هیچ یک از ائتلاف‌های رقیب بتوانند اکثریت آشکار را به‌دست آورند.

این امر مستلزم فرایندی طولانی شامل مذاکرات پشت پرده برای انتخاب نخست‌وزیر و توافق بر سر دولت ائتلافی جدید است.

روز گذشته آخرین مهلت ارائه شکایت‌ها به کمیسیون عالی انتخابات بود.

انتخابات پارلمانی عراق ۱۸ مهر / ۱۰ اکتبر برگزار شد و ۴۱ درصد از واجدان شرایط در آن شرکت کردند. این پایین‌ترین میزان شرکت در انتخابات پس از سرنگونی حکومت صدام حسین بود.