به گزارش شبکه الجزیره وزارت مسکن و خانه‌سازی در دولت راست‌گرای نفتالی بنت اعلام کرد در کرانه باختری با احداث ۱۳۰۰ واحد مسکونی مجدداً دست به شهرک‌‌سازی برای یهودیان می‌زند.

 در اوت/ مرداد سال جاری دولت اسرائیل اعلام کرده بود دو هزار واحد مسکونی در کرانه باختری برای یهودیان احداث می‌کند.

دولت بنت مجوز احداث ۱۳۰۰ واحد مسکونی دیگر را در ادامه این پروژه صادر کرده است. شورای عالی وزیران اسرائیل با انتشار بیانیه‌ای ادعا کرد که در پاسخ به نیازهای طبیعی رشد جمعیت در شهرک‌های «یهودا و شومرون» واقع در کرانه باختری رود اردن مجوز احداث این واحدهای مسکونی را صادر کرده است.

زئو الکین، وزیر مسکن و خانه‌سازی اسرائیل نیز روز یکشنبه گفت این پروژه‌ها برای ارتقای زندگی ساکنان شهرک‌های یهودی‌نشین در کرانه باختری اجرا می‌شود. به گفته الکین که به حزب راست افراطی «امید جدید» تعلق دارد، «تقویت حضور یهودیان در کرانه باختری برای تحقق آرمان‌های صهیونیسم» ضروری است.

مخالفت آمریکا و اردن

محمد اشتیه، نخست‌وزیر تشکیلات خودگردان فلسطین و از رهبران فتح از ایالات متحده آمریکا و سایر کشورهای جهان خواست که مانع از گسترش شهرک‌سازی‌های اسرائیل در کرانه باختری شوند. اشتیه یادآوری کرد که مردم فلسطین و ساکنان کرانه باختری این شهرک‌سازی‌ها را به عنوان اعمال خشونت علیه مردم فلسطین درک می‌کنند.  

دولت جو بایدن اعلام کرده است که شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری یکی از موانع حصول توافق صلح و دستیابی به راه حل دو کشوری است.

جمعه گذشته ند پرایس، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا اعلام کرد که برنامه گسترش شهرسازی در کرانه باختری برای دولت آمریکا نگران‌کننده است.

پرایس از دولت اسرائیل و از فلسطینیان خواست از اقدامات یک‌جانبه که سبب افزایش تنش‌ها می‌شوند دست بردارند.

وزارت خارجه اردن بلافاصله با انتشار بیانیه‌ای اقدام دولت اسرائیل برای گسترش شهرک‌سازی‌ها در کرانه باختری را به عنوان «مصادره غیرقانونی املاک فلسطینیان» محکوم کرد.

با کارگران فلسطینی به امید مزد بیشتر

حدود ۴۷۵ هزار نفر از شهروندان یهودی در کرانه باختری زندگی می‌کنند. جامعه بین‌الملل اشغال کرانه باختری را به رسمیت نشناخته است. فلسطینی‌ها می‌گویند اگر موفق شوند کشور مستقلی ایجاد کنند، به این مناطق نیاز دارند.

بلافاصله بعد از صدور مجوز برای احداث ۱۳۰۰ مسکونی، وزارت دفاع اسرائیل اعلام کرد که برای ۹ هزار نفر از کارگران ساختمانی فلسطینی مجوز کار صادر می‌کند. این کارگران در پروژه ساخت و سازها به کار گرفته می‌شوند.

وزارت دفاع اسرائیل همجنین اعلام کرد که ممکن است در آینده ۶ هزار مجوز کار دیگر نیز برای کارگران فلسطینی صادر کند.

در حال حاضر حدود ۱۲۰ هزار کارگر فلسطینی در اسرائیل با مزد بیشتر مشغول به کارند.

بر اساس اعلام وزارت مسکن و خانه‌سازی اسرائیل ۱۳۰۰ واحد مسکونی تازه در هفت شهرک احداث می‌شوند.