دفتر کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا جمعه ۷ آبان / ۲۹ اکتبر شبکه‌ای از شرکت‌ها و افرادی را که از برنامه‌های بخش هواپیمای بدون سرنشین (پهپاد) سپاه پاسداران حمایت حیاتی کرده‌اند، تحریم کرد.

اصلی‌ترین فرد در میان تحریم‌شدگان، سردار سرتیپ پاسدار سعید آقاجانی فرمانده ستاد پهپاد در سازمان هوا-فضای سپاه پاسداران است.

وزارت خزانه‌داری آمریکا سعید آقاجانی را مسئول حمله ۸ تیر / ۲۹ ژوئن به کشتی باری «مرسر استریت» در سواحل عمان می‌داند که دو نفر در جریان آن کشته شدند. این وزارتخانه همچنین آقاجانی را مسئول حمله سه سال پیش به تأسیسات نفتی جنوب عربستان سعودی و حملات دیگری در همان سال به کشتی‌های سعودی، اماراتی و نروژی، دانست.

والی آدیمو، معاون وزیر خزانه‌داری آمریکا گفت:

«ایران و شبه‌نظامیان نیابتی آن از پهپادها برای حمله به نیروهای آمریکایی، شرکای ما و کشتیرانی بین‌المللی استفاده کرده‌اند. وزارت خزانه‌داری به پاسخگویی ایران در قبال اقدامات غیرمسئولانه و خشونت‌آمیزش ادامه خواهد داد.»

از جمله تحریم‌شدگان همچنین محمد ابراهیم زرگر تهرانی است که از طریق شرکت کیمیا تجارت سیوان به سپاه پاسداران در آزمایش پهپادی و انتقال آن‌ها به عراق کمک کرده است.

سردار سرتیپ پاسدار عبدالله محرابی، رئیس سازمان تحقیق و جهاد خودکفایی سپاه پاسداران و یوسف ابوطالبی مدیرعامل شرکت «اوج پرواز ما دو نفر» هم از تحریم‌شدگان دیگر هستند.

دو شرکت «کیمیا پارت سیوان با مسئولیت محدود» و «اوج ‌پرواز ما دو نفر» در شهرهای اصفهان و قم نیز مشمول تحریم‌ها شده‌اند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا گفته است که عبدالله محرابی موتورهای پهپاد سازمان تحقیقات و جهاد خودکفایی را از شرکت «اوج پرواز مادو نفر» تهیه کرده است. این شرکت و مدیر عامل آن یوسف ابوطالبی نیز موتورهای پهپاد را برای نیروی دریایی سپاه و نهادهای حامی توسعه تسلیحات ارتش ایران، از جمله صنایع هوایی قدس ایران و صنایع هواپیماسازی خریداری کرده‌اند.

بدین ترتیب کلیه دارایی‌های این افراد و شرکت‌ها مسدود می‌شوند و معامله با آن‌ها در آمریکا منع می‌شود. افزون بر این، مؤسسات مالی خارجی که آگاهانه تراکنش‌های مهمی را با این افراد و شرکت‌ها انجام دهند و یا افرادی که از آن‌ها حمایت‌های مادی انجام دهند، در معرض تحریم‌هایی قرار خواهند گرفت که می‌تواند دسترسی آن‌ها به نظام مالی آمریکا را قطع یا اموال آن‌ها را مسدود کند.

تحریم‌های جدید آمریکا علیه سپاه پاسداران در حالی صورت می‌گیرد که تحرکات جدیدی در روند ادامه مذاکرات احیای برجام رخ داده است.

علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران و دیپلمات ارشد هسته‌ای ایران چهارشنبه ۵ آبان / ۲۷ اکتبر پس از دیدار با انریکه مورا، معاون سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و هماهنگ‌کننده کمیسیون مشترک برجام در بروکسل از توافق بر سر آغاز دور هفتم مذاکرات احیای برجام در وین قبل از پایان ماه نوامبر خبر داد. اما تاریخ دقیق برگزاری دور هفتم مذاکرات هنوز روشن نیست.

همچنین توافق شده که ایران با هر یک از کشورهای طرف برجام مذاکرات دو جانبه‌ای انجام دهد.

تاکنون شش دور مذاکرات احیای برجام با حضور نمایندگان ایران، روسیه، چین، بریتانیا، فرانسه و آلمان و همچنین مشارکت غیرمستقیم آمریکا در وین برگزار شده است. این مذاکرات با پیروزی ابراهیم رئیسی در انتخابات ریاست جمهوری ایران، به‌رغم اصرار طرف‌های برجام بر ادامه آن، از سوی ایران متوقف شده است.