به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس آنتونیو گوترش شامگاه یکشنبه ۳۱ کتبر/۹ آبان با انتشار پیامی در توییتر از نظامیان سودان خواست به اعتراضات مدنی گسترده مردم توجه کنند. گوترش نوشت: وقت آن رسیده که نظامیان بر اساس قانون اساسی سودان مشروعیت را به قدرت سیاسی در سودان بازگردانند.  

شنبه گذشته ده‌ها هزار نفر از معترضان در گسترده‌ترین اعتراضات مدنی بعد از کودتای ۲۵ اکتبر/ ۳ آبان در خارطوم و اُم دُرمان به خیابان‌ها ریختند. نظامیان در اُم دُرمان به روی معترضان آتش گشودند. در این درگیری‌ها سه نفر کشته و ده‌ها نفر مجروح شدند. به گزارش کمیته پزشکان سودان از آغاز کودتا تاکنون دست‌کم ۱۲ نفر از معترضان کشته و ۲۸۰ نفر مجروح شده‌اند. نظامیان ادعا می‌کنند که در مقابله با معترضان از گلوله‌های مشقی استفاده می‌کنند.

به گزارش آسوشیتدپرس در این فاصله نظامیان برخی خیابان‌ها و پل‌های بین دو طرف رود نیل را که توسط معترضان مسدود شده بود باز کرده‌اند. برخی از پل‌ها و خیابان‌ها اما همچنان مسدود و در اختیار معترضان است. اعتصابات عمومی کارکنان دولت، پزشکان و پرستاران نیز همچنان ادامه دارد. مغازه‌ها همچنان تعطیل‌اند و با این‌حال ارائه خدمات ضروری به مردم ادامه دارد.

تلفن‌ها که در روز شنبه قطع شده بود، مجدداً وصل شده است. نظامیان اما همچنان در خیابان‌ها حضور دارند و در ایست بازرسی‌هایی خودروها را تفتیش و رفت وآمد مردم را زیر نظر دارند.

گفت‌وگوهای غیر مستقیم بین رهبر کودتا و نخست وزیر برکنار شده

فولکر پرتس، فرستاده ویژه سازمان ملل به سودان اعلام کرد که شنبه گذشته با عبدالله حمدوک نخست‌وزیر برکنار شده در خارطوم درباره امکاناتی که برای میانجیگری بین او و نظامیان وجود دارد و همچنین چشم‌انداز بازگشت به قدرت در چارچوب قانون اساسی سودان دیدار و گفت‌وگو کرده است.

نماینده سازمان ملل اعلام کرد که با نظامیان نیز در گفت‌وگوست و به رایزنی‌ها ادامه می‌دهد.

یک مقام نظامی که نام او افشا نشده در گفت وگو با آسوشیتدپرس گفت که با میانجیگری سازمان ملل گفت‌وگوهای غیرمستقیم بین عبدالله حمدوک، نخست‌وزیر برکنار شده و ژنرال عبدالفتاح البرهان، رهبر کودتاگران در جریان است.

البرهان هفته گذشته در نخستین نشست خبری خود بعد از کودتا وعده داد که انتخابات در ژوئیه ۲۰۲۳ برگزار می‌شود و تا آن زمان، یک دولت مستقل باید سودان را رهبری کند.

به گفته مقام نظامی سودانی، حمدوک همچنان تنها کاندیدای اصلی نظامیان برای تشکیل دولت است. اگر او از تشکیل دولت بنا به خواسته نظامیان خودداری کند، نظامیان اشخاص دیگری را هم برای تصدی نخست‌وزیزی سودان در نظر گرفته‌‌اند.

قبل از کودتا قرار بود که تا چند هفته دیگر نظامیان از شورای انتقالی کناره‌‌گیری کنند و قدرت را به غیرنظامیان واگذار کنند. از چند هفته قبل ائتلافی بین نظامیان و چند حزب سیاسی در مخالفت با دولت حمدوک شکل گرفته بود.

به گفته مقام نظامی سودانی حمدوک در گفت‌وگوهای غیرمستقیم با رهبر کودتاگران خواهان آزادی همه بازداشتی‌ها شده است.ژنرال البرهان نیز دستور آزادی برخی از شخصیت‌ها را که در جریان کودتا بازداشت شده بودند صادر کرده و همزمان اعلام کرده که برخی از آن‌ها همچنان در بازداشت باقی می‌مانند.

عربستان سعودی، امارات متحده عربی و مصر از نظامیان سودان حمایت می‌کنند. ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا کودتای سودان را محکوم کرده‌اند.