شبکه خبر صدا و سیمای جمهوری اسلامی چهارشنبه ۱۲ آبان ادعا کرد که نیروهای آمریکایی «یک نفتکش را که حامل نفت صادراتی ایران بود در آب‌های دریای عمان مصادره کردند و با انتقال محموله نفت آن به یک نفتکش دیگر آن را به سوی مقصدی نامعلوم هدایت کردند.»

بر اساس ادعای این خبرگزاری نیروی دریایی سپاه با انجام عملیات هلی‌بُرن، کنترل نفتکش مصادره‌شده را به‌دست گرفت و آن را به سمت آب‌های سرزمینی ایران هدایت کرد که در همان حال نیروهای آمریکایی به تعقیب نفتکش پرداختند اما موفق نشدند آن را از دست نیروهای سپاه خارج کنند.

براساس این گزارش «نیروهای آمریکایی مجدداً با استعداد بسیار و با استفاده از چند ناو جنگی بیشتر تلاش کردند مسیر حرکت نفتکش را سد کنند که باز هم موفق نشدند».

به این ترتیب بنا به ادعای شبکه خبر، نفتکش به ایران بازگردانده شده اما گزارش درباره این‌که چه بر سر محموله نفت آن آمده مبهم است. این گزارش همچنین روشن نکرده است که در حالی‌که تحریم‌های نفتی برقرار است «نفت صادراتی» ایران به کدام مقصد «صادر» می‌شده است.

منابع مستقل این خبر را هنوز تأیید یا تکذیب نکرده‌‌‌‌اند.

ایران در ماه‌های اخیر چندین محموله سوخت از طریق سوریه به لبنان فرستاده و آن را به‌دست حزب‌الله سپرده است.

لبنان در بحران عمیق اقتصادی و سیاسی به‌سر می‌برد. این کشور همچنین با بحران سوخت روبه‌روست. صف‌های طولانی در برابر پمپ‌بنزین‌ها و همینطور قطعی مکرر برق به‌سبب نبود سوخت کافی برای نیروگاه‌ها از جلوه‌های کمبود سوخت در لبنان است. سقوط ارزش پول ملی به میزان ۹۰ درصد در طی فقط یک سال و حذف یارانه بنزین و گرانی آن به ژرفای این بحران افزوده است.

ایران همچنین در دو سال اخیر بارها محموله سوخت به ونزوئلا فرستاده است که هر بار مخالفت‌های کشورهای غربی را برانگیخته است. تنها در ماه مه ۲۰۲۰ پنج نفتکش با نام‌های کلاول، فارست، پتونیا، فورچون و فاکسون حامل ۱,۵۳ میلیون بشکه بنزین و مواد پالایشی از مقصد ایران به ونزوئلا ارسال شد.

روزنامه بریتانیایی دیلی‌میل، ۳۰ خرداد / ۲۰ ژوئن در گزارشی نوشت جمهوری اسلامی در طول یک سال گذشته، ناوگان کشتی‌هایی را که از پرچم کشورهای دیگر استفاده می‌کنند، تقریباً دو برابر کرده و به ۱۲۳ نفتکش رسانده و از طریق آن‌ها روزانه تا یک ‌میلیون بشکه نفت ایران را به چین قاچاق می‌کنند.

وزارت خزانه‌داری آمریکا ۲۲ مرداد / ۱۳ اوت سال جاری اعلام کرد که شبکه‌ای از واسطه‌های فروش نفت ایران را که در همکاری با مقامات ارشد سپاه پاسداران در کار قاچاق نفت ایران فعال بوده مورد تحریم قرار داده است.