به‌دنبال پیش‌نویس قطعنامه ارائه‌شده به کمیته سوم درباره نقض حقوق بشر در ایران، ۲۷ نهاد حقوق بشری در یک بیانیه مشترک از نمایندگان دایمی همه کشورهای جهان در سازمان ملل متحد خواسته‌اند تا از تصویب پیش‌نویس قطعنامه کمیته سوم سازمان ملل در حمایت از حقوق بشر در ایران، حمایت کنند.

این نهادها در بیانیه خود، گزارش‌هایی از موارد گسترده نقض حقوق بشر در ایران داده‌اند که مواردی نظیر اعمال فشار و تبعیض بر اقلیت‌های دینی، برخورد با اقلیت‌های جنسی، نقض حقوق زنان، ادامه بازداشت‌های خودسرانه، ناپدیدسازی قهری مخالفان سیاسی و مصادیقِ نقض حق آزادی بیان را در بر می‌گیرد.

این نهادها قطعنامه‌ای را که سالانه از سوی کمیته سوم سازمان ملل صادر می‌شود، مجالی‌ مهم برای برای جلب توجه افکار عمومیِ کشورهای دنیا به وضعیت حقوق بشر در ایران دانسته‌اند.

در ادامه این بیانیه همچنین به تداوم اذیت و آزار، گرفتن اعترافات اجباری، صدور احکام حبس و شلاق و حتی اعدام و دیگر برخوردهای امنیتیِ حکومت جمهوری اسلامی ایران با روزنامه‌نگاران، مخالفان سیاسی، فعالان کارگری، مدافعان حقوق بشر، هنرمندان و فعالان حقوق زنان در طی سال‌های اخیر اشاره شده است.

نویسندگان این بیانیه همچنین در پایان از سران همه کشورهای جهان خواسته‌اند که با اتخاذ تمهیدات و مواضع لازم، از جمله با حمایت از پیش‌نویس قطعنامه کمیته سوم، با نقض پیوسته و فاحش حقوق بشر در ایران و عدم پاسخگویی هدفمند و سیستماتیکِ دستگاه‌های دولتی برخورد کنند:

«کشورهای جهان با پشتیبانی از تصویب پیش‌نویس قطعنامه کمیته سوم، این پیام را به قربانیان نقض حقوق بشر و مدافعان حقوق بشر در ایران بدهند که جامعه جهانی در راه مبارزه آنها برای حقیقت، عدالت و جبران خسارت از جمله تضمین عدم تکرار این موارد، در کنار آنهاست.»

سازمان حقوق بشر ایران، مرکز اسناد حقوق بشر ایران، سازمان عفو بین‌الملل و بنیاد برومند از جمله نویسندگان این بیانیه مشترک هستند.

سالانه قطعنامه‌ای به پیروی از منشور سازمان ملل متحد، اعلامیه جهانی حقوق بشر، پیمان‌نامه‌های بین‌المللی حقوق بشر و سایر ابزارهای بین‌المللی حقوق بشر، علیه نقض فاحش و سیستماتیک حقوق بشر در ایران از سوی اعضای مجمع عمومی سازمان ملل تصویب می‌شود.

این قطعنامه ابتدا در کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل و سپس در صحن مجمع عمومی برای تصویب، به رأی گذاشته می‌شود.

درخواست نهادهای حقوق بشری از کشورهای دنیا برای پشتیبانی از تصویب پیش‌نویس قطعنامه علیه حکومت ایران در حالی است که دادگاه مردمی آبان به کوشش جمعی از مدافعان حقوق بشر، فعال در سه سازمان حقوق بشری، با همیاری برخی از خانواده‌های جان‌باختگانِ اعتراضات سراسری آبان‌ماه ۱۳۹۸ و همچنین با تکیه بر شواهد موجود از روز ۱۹ آبان‌ماه در شهر لندن در حال برگزاری است.

قرار است در این دادگاه، جرایم انجام شده توسط مقامات جمهوری اسلامی، از جمله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی و ابراهیم رئیسی، رئیس سابق قوه‌ قضائیه در جریان اعتراضات سراسری آبان ۹۸ مورد بررسی قرار گیرد.