زلزله‌ای به قدرت ۶.۴ ریشتر ساعت ۱۵ و ۳۷ دقیقه روز یکشنبه، در عمق ۱۵ کیلومتری زمین، شهر فین در استان هرمزگان را لرزاند. تنها یک دقیقه بعد زلزله دیگری با بزرگای ۶.۳ ریشتر فین هرمزگان را لرزاند. تاکنون ۴۴ پس‌لرزه در فین به ثبت رسیده است.

این زلزله‌ها تاکنون منجر به فوت یک نفر و مصدومیت حدود ۱۰۰ نفر شده است. مسئولان از خسارت جدی به خانه‌ها و منازل مسکونی «فین» خبر داده‌اند و گزارش‌ها حکایت از انسداد برخی محورهای مواصلاتی دارد. بر اساس گزارش رسانه‌های داخلی ظاهرا آب و برق منطقه پایدار شده و معاون اول رئیس دولت سیزدهم نیز برای سرکشی از مناطق زلزله‌زده به هرمزگان سفرکرده است.

نیروهای هلال احمر اقدام به توزیع چادر کردند اما تصاویر منتشر شده در فضای مجازی، وضع نامناسب این عملیات را در شهر فین نشان می‌دهد.

۷۰ درصد منازل مسکونی مردم تخریب شد.

احمد وحیدی، وزیر کشور در گفت‌وگو با استاندار، فرماندار و هلال احمر استان هرمزگان خواستار بررسی و کمک فوری به مردم مناطق زلزله‌زده این استان شد. نیروی دریایی سپاه پاسداران، هلال احمر، استانداری و ستاد بحران در حال آماده‌باش به‌سر می‌برند.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان در مصاحبه با خبرگزاری‌های داخلی اعلام کرد که ۷۰ درصد منازل مسکونی مردم، صد درصد تخریب شده است. مهرداد حسن‌زاده گفت:

«اکنون هفت گروه کارشناسی بنیاد مسکن برای بررسی آخرین وضعیت به مناطق زلزله‌زده شهر فین، و روستا‌های گیشان غربی، آب شیرین، رضوان، سرزه، مزرعه، رودشور، چاه کل، ذورتو پائین و بالا، خورجل و جونگان اعزام شدند.»

به گفته مدیرکل مدیریت بحران استانداری هرمزگان بیشترین خسارت‌ها به روستا‌های گیشان غربی، آب شیرین، رودشور، ذورتو پائین و بالا وارد شده است.

حسن‌زاده گفت خانوار‌های آسیب دیده از زمین لرزه اسکان اضطراری داده شده‌اند و لوازم بهداشتی، گرمایشی و مواد غذایی در اختیارشان قرار گرفته است.

نزدیک به ۱۰۰ مجروح، انسداد راه‌ها

سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان اعلام کرد براثر زمین‌لرزه روز یکشنبه یک نفر در هرمزگان جان باخت و ۹۸ تن مصدوم شدند. فاطمه نوروزیان گفت از این شمار ۸۸ تن مداوا، و از بیمارستان‌های استان مرخص شده‌اند و ۹ نفر هم به دلیل شکستگی دست و پا در بیمارستان‌های استان بستری‌‌اند. 

گزارش‌ها حکایت از انسداد برخی محورهای مواصلاتی دارد. فرمانده نیروی دریایی سپاه صبح دوشنبه ادعا کرد که با همکاری مهندسی نیروی دریایی سپاه پاسداران، جاده‌های ارتباطی روستا‌های زلزله‌زده گیشان غربی شهر فین بازگشایی شده است.

 پاسدار تنگسیری، فرمانده نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت:

«از ساعت یک و سی دقیقه بامداد امروز تاکنون، ماشین‌آلات مهندسی نیروی دریایی سپاه، در حال بازسازی و بازگشایی جاده‌های مواصلاتی مناطق زلزله‌زده هرمزگان هستند.»

استاندار هرمزگان از مردم خواست با توجه به وقوع زلزله و پس‌لرزه‌ها، از ترددهای غیرضروری به ویژه در مسیر بزرگراه بندرعباس به حاجی‌آباد خودداری کنند.

مهدی دوستی که خود عضو سپاه پاسداران بوده است گفت:

«در این مسیر با ریزش سنگ مواجه بودیم که بخشی از بازگشایی آن انجام شده اما عملیات پاکسازی کامل در این محور در حال انجام و همچنان بخشی از مسیر بسته است.»

استاندار هرمزگان افزود:

«در بازدیدهایی که از روستاهای بخش فین از جمله روستای رضوان و همچنین روستای سیاهو بخش مرکزی شهرستان بندرعباس داشتیم، ترک‌خوردگی دیوار ساختمان‌ها از خسارت‌های ناشی از زلزله بوده است.»

یوسف عابدینی مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای هرمزگان هم گفت: درحال حاضر تنها مسیر روستای بوندر دهستان خورگو از توابع شهرستان بندرعباس بسته است و رفت و آمد در بقیه راه‌های مواصلاتی هرمزگان برقرار است.

شبکه آب و برق

مدیرکل مهندسی و نظارت بر توزیع توانیر هم در گفت‌وگوی تلویزیونی با بخش خبری ساعت ۸ شبکه یک گفت: برق ۱۸۲ نقطه در بندرعباس و حوالی این شهرستان بر اثر زلزله دچار آسیب و خسارت شد که با عملیات فشرده و گسترده گروه‌های امداد و عملیات استان، برق شهر بندرعباس و حومه به حالت پایدار برگشته است. مسعود صادقی در ادامه این مصاحبه گفت:

«از ابتدای وقوع زلزله ستاد مدیریت بحران صنعت برق تشکیل شد و و برنامه احیا و بازیابی اماکن آسیب‌دیده شبکه‌های توزیع برق استان هرمزگان ظرف یک هفته در دستور کار قرار دارد؛ همچنین از استان‌های همجوار و شرکت‌های معین ۶۵ گروه عملیاتی آماده‌اند تا در صورت نیاز به هرمزگان اعزام شوند. »