لوید آستین، وزیر دفاع ایالات متحده، روز شنبه ۲۰ نوامبر در سخنرانی خود در مجمع امنیتی منامه کوشید به متحدان خود در خاورمیانه اطمینان دهد که دولت جو بایدن، علی‌رغم اینکه به طور فزاینده توجه خود را به سمت مقابله با چین معطوف کرده، به این منطقه متعهد است.

مشخص نیست که سخنرانی آستین چه تأثیری بر متحدان واشنگتن در خاورمیانه خواهد داشت، زیرا این سخنان با هیچ گونه اعلامیه‌ای مبنی بر استقرار بیشتر نیرو یا فروش تسلیحات جدید در منطقه پشتیبانی نشده است.

کشورهای عربی حوزه خلیج فارس و دریای عمان که به چتر نظامی ایالات متحده متکی هستند، نسبت به تمرکز بایدن بر منطقه، به ویژه پس از خروج ایالات متحده از افغانستان، ابراز تردید کرده‌اند. آنها اکنون از نزدیک تلاش‌ها برای احیای توافق هسته‌ای قدرت‌های جهانی با ایران را زیر نظر دارند.

آستین در سخنرانی خود در بحرین در جریان سفر به منطقه به نگرانی‌ها در منطقه و در سطح جهانی مبنی بر اینکه ایالات متحده تنها بر چالش چین متمرکز شده است، اذعان کرد.

آستین گفت: «بیایید واضح بگوییم: تعهد آمریکا به امنیت در خاورمیانه قوی و مطمئن است.»

او گفت که ایالات متحده به مقابله با ایران متعهد است، حتی در شرایطی که برای احیای توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ تلاش می‌کند.

آستین گفت: «ما به یک نتیجه دیپلماتیک برای موضوع هسته‌ای متعهد هستیم. اما اگر ایران مایل به تعامل جدی نباشد، ما تمام گزینه‌های لازم برای حفظ امنیت ایالات متحده را بررسی خواهیم کرد.»

رئیس پنتاگون گفت که واشنگتن با حسن نیت برای مذاکرات غیرمستقیم احیای توافق هسته‌ای که از ۲۹ نوامبر در وین آغاز می شود، خواهد آمد.

آستین گفت: «اما اقدامات ایران در ماه‌های اخیر دلگرم‌کننده نبوده است – به‌ویژه به دلیل گسترش برنامه هسته‌ای آن‌ها».

کشورهای خلیج فارس خواستار هرگونه توافقی برای رسیدگی به آنچه که برنامه موشکی بالستیک ایران و رفتار بی‌ثبات‌کننده در منطقه می‌خوانند، شده‌اند.

در حالی که برخی از دولت‌های ایالات متحده تلاش کرده‌اند تمرکز خود را از خاورمیانه و اقیانوس آرام دور کنند، بایدن در ماه اوت به طولانی‌ترین جنگ ایالات متحده در افغانستان پایان داد.

یک مقام ارشد دفاعی ایالات متحده که نخواست نامش فاش شود، گفته که انتظار نمی‌رود آستین در طول سفر خود تعهدات جدیدی به کشورهای منطقه بدهد.

عربستان سعودی، یکی از نزدیک‌ترین متحدان منطقه‌ای واشنگتن، از رویکرد کاخ سفید که ریاض را برای بهبود وضعیت حقوق بشر و پایان دادن به جنگ در یمن تحت فشار قرار داده است، ناامید است.

شاهزاده ترکی الفیصل، رئیس سابق اطلاعات عربستان سعودی، با حضور در مجمع امنیتی منامه، از تضمین‌های شفاهی استقبال کرد اما گفت «اقدامات عملی به همان اندازه مهم هستند.»

او به لزوم جلوگیری از دستیابی حوثی‌های وابسته به ایران به یمن اشاره کرد.

واشنگتن به ریاض فشار می‌آورد تا محاصره ائتلاف را در مناطق تحت کنترل حوثی‌ها که شرط این گروه برای گفت‌وگوهای آتش بس است، بردارد.

آستین قرار بود در ماه سپتامبر به عربستان سعودی سفر کند اما این سفر در آخرین لحظه به تعویق افتاد. او در این سفر از ریاض دیدن نخواهد کرد.