در طول روز پنج‌شنبه ۴ آذر در شبکه‌های اجتماعی ویدئوهایی منتشر شد که نشان می‌داد نیروهای امنیتی از مردم معترض می‌خواستند بستر رودخانه زاینده‌رود را ترک و چادرهای خود را برچینند.

مأموران برای پراکنده کردن مردم به شلیک نارنجک‌های صوتی و گاز اشک‌آور روی آوردند و بستر زاینده‌رود به صحنه خشونت‌های تازه نیروهای امنیتی تبدیل شد.

در حالی‌که نیروهای امنیتی به تجمع‌کنندگان حمله کرده بود صداوسیمای جمهوری اسلامی اعلام کرد که کشاورزان معترض با مسئولان توافق کردند و به تجمع خود پایان دادند.

خبرگزاری فارس، وابسته به نهادهای امنیتی آتش‌زدن چادرهای معترضان را کار «عناصر ضدانقلاب» عنوان کرد.

خبرگزاری رکنا از بازداشت معترضان خبر داده و با اعلام این‌که دست‌کم دو نفر از دستگیرشدگان کشاورز هستند، گفته است عده‌ای از بازداشت‌شدگان با قید ضمانت آزاد شده‌اند.

دادستان اصفهان نیز از بازداشت شماری از معترضان خبر داد و آن‌ها را «اراذل و اوباش» نامید.

هرانا، ارگان خبری مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران به‌نقل از فرزند یکی از کشاورزان معترض از جو شدید امنیتی اصفهان در روز پنج‌شنبه خبر داد و گفت نیروهای امنیتی سوار بر موتور در گروه‌های ۱۰ تا ۲۰ نفره به صورت گسترده در سطح شهر و به‌ویژه اطراف پل خواجو در تردد هستند.

هرانا همچنین چندی پیش از بازداشت یک شهروند شهرستان فلاورجان استان اصفهان به دلیل انتشار و ارسال تصاویر اعتراضات کشاورزان به یکی از شبکه‌های تلویزیونی خبر داده بود.

تجمعات اعتراضی کشاورزان از یکشنبه ۱۶ آبان ابتدا در مقابل دفتر یکی از نمایندگان مجلس یازدهم، ساختمان صداوسیما و شرکت آب منطقه‌ای اصفهان آغاز شد و سپس در بستر خشک رودخانه زاینده‌رود ادامه یافت. مردم اصفهان در این مدت گروه گروه به معترضان پیوستند و شعارهایی علیه مسئولان حکومتی سر دادند.

این اعتراضات ابتدا از صداوسیما پخش می‌شد اما به‌دلیل گستردگی آن و پیوستن مردم به اعتراضات، به برخورد خشونت‌آمیز با مردم منتهی شد.

روز گذشته، چهارشنبه ۳ آذر نیز صدها نفر از شهروندان چهارمحال و بختیاری در اعتراض به بی‌آبی و طرح‌های انتقال آب، در سومین روز پیاپی در شهرکرد دست به تجمع زدند.

احمد وحیدی، وزیر کشور جمهوری اسلامی اعتراضات مردم چهارمحال‌ و بختیاری را به «تفرقه‌افکنی‌های دشمن» نسبت داد و گفت:

«دشمن هر بار از طریق ایجاد اختلال سعی دارد نمک روی زخم مردم بپاشد و با اقداماتی مثل هک‌کردن پمپ بنزین و شرکت هواپیمایی سعی در فشار واردکردن به مردم است.»

کشاورزان و شهروندان معترض خواهان تخصیص حق‌آبه پاییزی و احیای زاینده‌رود هستند.

زاینده‌رود به عنوان بزرگ‌ترین جریان آبی منطقه مرکزی ایران در سال‌های گذشته با پدیده خشکسالی، افزایش برداشت و سوء مدیریت منابع آب مواجه است.

کشاورزان اصفهان از زمستان سال ۱۳۹۶ در اعتراض به عدم تأمین حق‌آبه برای کشت بارها در میدان‌های اصلی شهرهای استان اصفهان، محل برگزاری نمازجمعه و امتداد زاینده‌رود تجمع کرده‌اند. این اعتراضات در مواردی با برخورد خشونت‌آمیز نیروهای امنیتی روبه‌رو شده است.

تأمین نشدن حق‌آبه برای کشاورزان که از سال ۹۶ اجرایی شده به بیکاری شمار زیادی از کشاورزان انجامیده و بسیاری از آن‌ها ناچار به استفاده از خدمات حمایتی «کمیته امداد» شده‌اند.

تابستان گذشته نیز استان خوزستان شاهد اعتراضات دو هفته‌ای به سیاست‌های انتقال آب، سدسازی، قطع حق‌آبه کشاورزان و خشک‌شدن تالاب‌های این استان بود. این اعتراضات نیز با سرکوب خونین مواجه شد.