نمایندگان مجلس شورای اسلامی صبح یک‌شنبه ۷ آذر/۲۸ نوامبر با ۱۹۴ رأی موافق در برابر ۵۷ رأی مخالف به سومین گزینه پیشنهادی ابراهیم رئیسی برای وزارت آموزش و پرورش اعتماد کردند.

یوسف نوری که پس از ناموفق ماندن حسین باغگلی و مسعود فیاضی در کسب رأی اعتماد به مجلس معرفی شد، کمترین نسبت را با آموزش و پرورش دارد.

او که به گفته فعالان صنفی معلمان «یک بیزینس من» است تا یک مدیر فرهنگی، در جلسه رأی اعتماد بدون اینکه در باره جزئیات برنامه‌هایش در ارتباط با حقوق معلمان، کودکان بازمانده از تحصیل، مدارس فرسوده سخنی واضح بگوید، «تربیت ولایی» دانش آموزان را سرفصل برنامه‌های خود عنوان کرد و گفت آموزش و پرورش باید دانش آموزانی با الگوی «شهید سلیمانی» تربیت کند.

نوری پیش از اینکه به وزارت آموزش و پرورش برسد هم موافقان سند ۲۰۳۰ را به «اخراج» تهدید کرد. او با بیان اینکه «شورای عالی آموزش و پرورش نیازمند تحول است»، گفت: «این شورا در خصوص سند ۲۰۳۰ کاملا منفعل عمل کرد و حتی معدودی از اعضای آن با آن سند موافق بودند. بدون هیچ گونه رودربایستی اعلام می‌کنم که سرکردگان سند آموزشی ۲۰۳۰ جایی در نظام آموزش و پرورش نخواهند داشت.»

نوری همچنین از اصلاح تصاویر و متن برخی از کتاب‌های درسی بر اساس معیارهای «اسلامی و انقلابی» خبر داد. او گفت: «متاسفانه تصاویر کتب درسی ما فاقد هنر زیباشناختی است و متاسفانه آموزش‌ها رنگ و بوی سکولاریسم گرفته است.»

وزیر آموزش و پرورش در ادامه به نمایندگان وعده داد با کمک صاحبنظران دوباره «علوم تربیتی را به اوج برساند.»

ابهام در سرنوشت لایحه رتبه‌بندی

نوری مخالفان زیادی در مجلس نداشت. هاجر چنارانی، نماینده نیشابور از معدود مخالفان او بود که خواستار توضیح وزیر آموزش و پرورش در باره چگونگی اجرای رتبه‌بندی حقوق معلمان شد.

لایحه رتبه‌بندی حقوق معلمان در آخرین روزهای دولت حسن روحانی به مجلس ارسال شد. نمایندگان مجلس و دولت سیزدهم به بهانه کسری بودجه بررسی لایحه را به تعویق انداخته اند و نایب رئیس مجلس گفته دولت تلاش می‌کند لایحه را پس بگیرد.

نوری بدون توضیح شفاف در باره سرنوشت این لایحه گفت که برای افزایش حقوق معلمان باید از همه ظرفیت‌ها استفاده کرد.

چنارانی از او پرسید: «شما گفته اید که اعتبار اجرای لایحه رتبه بندی را افزایش می دهید، اما سوال بنده این است که از کجا این اعتبار را می اورید؟» او گفت که برنامه وزیر آموزش و پرورش عملیاتی نیست و او تنها با یک توییت در باره صندوق ذخیره فرهنگیان اظهارنظر کرده و با معلمان دیداری نداشته است.

جواد نیک بین، نماینده کاشمر در مجلس هم در مخالفت با نوری از او خواست توضیح بدهد که برای مافیای کنکور و رفع تبعیض میان معلمان رسمی و غیررسمی چه خواهد کرد. نیک بین با بیان اینکه «ما معلمان غیرانتفاعی، نهضتی، روزمزد، ساعتی و غیره را داریم که اینها تبعیض ساختاریافته‌اند»، از وزیر آموزش و پرورش پرسید:برای [جبران]کسری معلم در آموزش و پرورش چه برنامه‌ای دارید؟

مسعود نوری بدون اینکه به سؤال‌های طرح شده از سوی مخالفان خود پاسخ بدهد، قول داد در نظام آموزشی تحت مسئولیت او موانع موجود بر سر راه «تربیت قاسم سلیمانی‌وار» دانش‌آموزان برداشته شود.