ارزش لیر ترکیه روز دوشنبه ۱ درصد دیگر کاهش یافت، در حالیکه در هفته‌های گذشته و  تحت فشار اردوغان بانک مرکزی ترکیه نرخ بهره خود را کاهش داده اما همچنان وضعیت ارزش لیر ترکیه بهبود نیافته است. در همین حال قطر، که از متحدان اقتصادی ترکیه به حساب می‌آید وضعیت اقتصادی و ارزش واحد پول این کشور را از نزدیک دنبال می‌کند.

در دوحه، محمد بن عبدالرحمن آل‌ثانی، وزیر خارجه قطر چالشی را که ترکیه اینک با آن روبرو است، برای یافتن فرصت‌‌های جدید اقتصادی زیر نظر دارد.

در یک کنفرانس خبری مشترک با همتای ترک، مولود چاووش‌اغلو، آل‌ثانی گفت که ترکیه از قطر درخواست پول نکرده است.

رجب طیب اردوغان در سفری دو روزه عصر دوشنبه وارد قطرمی‌شود. به گزارش رسانه‌های ترکیه قرار است آنکارا و دوحه در جریان سفر اردوغان چندین توافق‌نامه در زمینه ارتقاء همکاری‌های دوجانبه امضا کنند.

چاووش اوغلو زودتر از اردوغان به قطر رفته و در کنفرانس خبری وزرای خارجه دو کشور اما حرفی از کمک‌های مالی به ترکیه برای نجات از وضع فعلی به میان نیامد. چاووش اوغلو گفت: «ما به قطر نیامده‌ایم که از آنها بخواهیم پولی بفرستند، ما اینجا هستیم تا در مورد بهبود روابط بحث کنیم.»

وزیر خارجه قطر در این کنفرانس به چندین توافق‌نامه و فرصت‌های سرمایه‌گذاری در ترکیه اشاره کرد.

ارزش واحد پول ترکیه هفته گذشته با ۳۰ درصد کاهش به پایین‌ترین سطح طی ماه گذشته رسید، به طوری که ارزش یک دلار آمریکا معادل ۱۴ لیر ترکیه بود. صبح روز دوشنبه ۶ دسامبر ارزش برابری دلار در برابر لیر ترکیه ۱۳,۷۷ بود.

کاهش ارزش پول ترکیه در حالی صورت می‌گیرد که سه سال پیش نرخ برابری لیر ترکیه و دلار۵,۲ بود.

دلیل بهبود اندک وضعیت لیر در روز دوشنبه، سیاست‌های پولی تهاجمی است که اخیرا اردوغان پیش گرفته ، اما سیاستمداران مخالف و اقتصاددان‌ها این سیاست‌های پولی را بی‌ملاحظه توصیف کرده و نگران اثرات بعدی آن هستند.

ماه گذشته تورم در ترکیه به بالاترین حد در سه سال گذشته و ۲۱,۳ درصد رسید.

شرکت بانکی سرمایه‌گذاری کردیت سوییس که مقر آن در زوریخ است می‌گوید که مداخله‌ها، نرخ تورم، و اظهارات هفته گذشته شهاب قافجی اوغلو( مدیر بانک مرکزی ترکیه) همگی دلالت بر آن دارد که بانک مرکزی ترکیه احتمالا یا نرخ بهره را ثابت نگه داشته یا بین ۵۰ تا ۱۰۰واحد دیگر کاهش خواهد داد.

شهاب قافجی اوغلو – پس از آن که سومین رییس بانک مرکزی ترکیه در دو سال اخیر با دستور اردوغان برکنار شد- از آوریل امسال عهده‌دار ریاست بانک مرکزی ترکیه شده است.

 اردوغان با سیاست افزایش نرخ بهره مخالف بر این باور است  که نرخ بالای بهره تورم به همراه می‌آورد. از همین رو و تحت فشار اردوغان  بانک مرکزی از ماه سپتامبر تا کنون ۴۰۰ واحد نرخ خود را کاهش داده است.

هفته گذشته و در جریان جلسه کنفرانس تلفنی سرمایه‌گذاران، قافجی‌اغلو تلویحا به کاهش مجدد نرخ بهره اشاره کرده بود. 

اعتماد مصرف‌کننده در ترکیه در ماه نوامبر جاری ۷,۳ درصد کاهش یافته و به ۷۱,۱ واحد رسیده است که پایین‌ترین سطح آن از زمان انتشار این سری گزارش‌ها در سال ۲۰۰۴ است.

​​همزمان با اوج گرفتن نرخ تورم، نرخ بیکاری نیز بالا رفته است. سرمایه‌گذاران خارجی در سال‌های اخیر به دلیل دخالت‌‌‌های سیاسی در سیاست‌گذاری پولی مانند ‌‌‌تورم دورقمی، نرخ بهره منفی و اندک ذخایر ارزی این کشور سرمایه خود را از ترکیه خارج کرده‌اند.