به‌گزارش رویترز، کاخ سفید پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر هشدار داد که در صورت شکست مذاکرات بر سر برنامه هسته‌ای ایران، به‌منظور جلوگیری از توانایی ایران در کسب درآمد «گزینه‌های اضافی» اتخاذ خواهد کرد.

جن ساکی، سخنگوی کاخ سفید گفت:

«با توجه به پیشرفت‌های مداوم در برنامه هسته‌ای ایران، رئیس‌جمهور (جو بایدن) از تیم خود خواسته است در صورت شکست مذاکرات آماده باشند و ما باید به گزینه‌های دیگر روی بیاوریم.»

ساکی افزود:

«اگر دیپلماسی نتواند به‌زودی در مسیر درست قرار گیرد و اگر برنامه هسته‌ای ایران به شتاب خود ادامه دهد، چاره‌ای جز اتخاذ تدابیر اضافی برای محدود کردن بیشتر بخش‌های درآمدزای ایران نخواهیم داشت.»

دور هشتم مذاکرات احیای برجام روز پنج‌شنبه با افزایش فشارهای آمریکا بر ایران درباره پیامدهای اقتصادی یا نظامی احتمالی در صورت شکست مذاکرات، از سر گرفته شد.

علی باقری کنی، مذاکره‌کننده ارشد ایران گفت تهران به مواضع هفته گذشته خود پایبند است. هفته گذشته مقامات اروپایی و آمریکایی ایران را به طرح خواسته‌های گسترده‌ی جدید و نادیده گرفتن توافق‌هایی که در اوایل سال جاری به‌دست آمده بود متهم کردند و مذاکرات متوقف شد.

ایران دو سند مربوط به اقدامات هسته‌ای و تحریم‌هایی را که از نظر این کشور باید لغو شوند به طرف‌های مقابل عرضه کرده بود که گفته می‌شود تغییراتی را در برخی از دستاوردهای مذاکرات قبلی ایجاد کرده‌اند. کشورهای غربی پیشنهادهای دولت ایران را غیرقابل قبول دانسته‌اند و روسیه و چین نیز چندان روی خوشی به آن‌ها نشان نداده‌اند.

لوید آستین، وزیر دفاع آمریکا نیز در نشست خبری مشترک خبری با بنی گانتز، همتای اسرائیلی خود گفت:

«اگر دیپلماسی شکست بخورد ما آماده توسل به گزینه‌های دیگر هستیم. ما از خودمان دفاع خواهیم کرد، از دوستانمان و از منافعمان دفاع خواهیم کرد.»

رابرت مالی، نماینده آمریکا در امور ایران هم در گفت‌وگو با شبکه الجزیره ضمن تأکید بر این‌که بازگشت به توافق هسته‌ای به نفع هر دو طرف آمریکا و ایران است، و احیای برجام هنوز امکان‌پذیر است، گفت:

«ما نمی‌توانیم دست روی دست بگذاریم و برای مواجهه با دنیایی که ایران می‌خواهد برنامه هسته‌ای خود را پیش ببرد آماده نباشیم. روشن است که مجبوریم به چنین رویدادی پاسخ بدهیم و این همان کاری است که در حال انجام آن هستیم.»

او همچنین تأکید کرد که چارچوب زمانی گفت‌وگوهای وین، نامحدود و ابدی نیست:

«اگر ایران برنامه هسته‌ای خود را آهسته بکند زمان بیشتری خواهیم داشت. اگر با همین سرعت فعلی ادامه بدهند، زمان رو به اتمام است.»

مالی همچنین درخواست واشنگتن برای مذاکره مستقیم با تهران را تکرار کرد و گفت مذاکره‌کنندگان آمریکایی آماده دیدار با دیپلمات‌های ایرانی «در هر زمان و مکانی» هستند.

کنث مک‌کنزی، فرمانده ستاد فرماندهی مرکزی آمریکا (سنتکام) نیز اعلام کرد که ایالات متحده برای بازدارندگی و مهار ایران گزینه‌های مهم و متنوعی در اختیار دارد.

مک‌کنزی شامگاه پنج‌شنبه ۱۸ آذر / ۹ دسامبر به «فایننشال تایمز» گفت:

«اگر تهران فکر می‌کند که می‌تواند به حملات خود علیه نیروهای ما در عراق و سوریه ادامه دهد و همزمان مذاکرات بی‌نتیجه‌ای را در وین پیش ببرد، سخت در اشتباه خواهد بود.»

او تأکید کرد که پرواز بمب‌افکن‌های آمریکا به‌همراه جنگنده‌های دیگر کشورها در منطقه با هدف دادن «پیام روشن» به تهران بوده است.

ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا با بیان این‌که تمرکز آمریکا بر دیپلماسی است، گفت:

«ما همچنان معتقدیم که بازگشت متقابل به برجام ثمربخش‌ترین روش است، اما با نزدیک‌ترین متحدان خود از جمله اسرائیلی‌ها درباره گزینه‌هایمان هم رایزنی می‌کنیم. در حال حاضر در این‌باره رایزنی می‌کنیم که چگونه می‌توان اطمینان حاصل کرد که ایران هرگز نمی‌تواند به سلاح هسته‌ای دست پیدا کند.»

پرایس افزود:

«اگر رژیم ایران شک کند که ما ضعیف هستیم کاملاْ شگفت‌زده خواهند شد.»

پیش از این رویترز گزارش داده بود که انتظار می‌رود دیدارهای وزیر دفاع اسرائیل با مقامات آمریکایی در روز پنج‌شنبه شامل بحث‌هایی در مورد مانورهای نظامی احتمالی برای آماده‌سازی برای بدترین سناریو برای نابودی تأسیسات هسته‌ای ایران در صورت شکست مذاکرات احیای برجام باشد.

وال استریت ژورنال نیز روز گذشته به‌نقل از مقامات بلندپایه آمریکایی نوشته بود که یک هیئت آمریکایی قصد دارد هفته آینده به امارات متحده عربی سفر کند تا با شرکت‌ها و بانک‌ها درباره نگرانی‌ها در مورد پایبندی آن‌ها به تحریم‌های آمریکا علیه ایران، گفت‌وگو کند. این گزارش افزوده بود که در صورت عدم موفقیت مذاکرات وین فشار آمریکا در امارات و دیگر کشورها برای جلوگیری از دور زدن تحریم‌ها توسط ایران افزایش خواهد یافت.

مقامات ایرانی می‌گویند که می‌خواهند همه تحریم‌ها فوراً لغو شوند، در حالی که دولت آمریکا خواستار بازگشت متقابل به برجام است که منجر به پایان تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و کاهش فعالیت‌های هسته‌ای جمهوری اسلامی ‌شود.

روز سه‌شنبه این هفته، دولت بایدن تحریم‌های جدیدی را علیه برخی نهادهای امنیتی ایران و چندین مقام مرتبط با آن‌ها به‌دلیل نقض حقوق بشر در جریان اعتراضات آبان ۹۸ اعمال کرد.

ایران این تحریم‌ها را به مذاکرات احیای برجام پیوند زد و آن را محکوم کرد. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در توییتر نوشت «آمریکا حتی در بحبوحه مذاکرات وین از اعمال تحریم‌ها علیه ایران دست نمی‌کشد». او افزود:

«تحریم‌های جدید ایالات متحده آمریکا علیه کشورش مزیتی برای واشنگتن در مذاکرات هسته‌ای نخواهد داشت.»