موضوع نظرسنجی جدید زمانه «مسائل و مشکلات معلمان و حرکت اعتراضی آنها»ست.

دوشنبه ۲۲ آذر، و پس از دو روز اعتصاب، هزاران معلم در اعتراض به عدم اجرای «طرح‌ رتبه‌بندی» در بیش از ۸۰ شهر ایران به خیابان آمدند. آنها این اعتراض سرتاسری را دوم دی تکرار کردند.

بیش از ده سال است که معلمان برای اجرای طرح رتبه‌بندی مبارزه می‌کنند، طرحی که مسقیماً به میزان افزایش پایه حقوق و وضعیت معیشتی آنها مربوط می‌شود. معلمان به‌طور کلی خواستار دستمزد عادلانه، رفع تبعیض در حقوق پرداختی به کارکنان بخش‌های مختلف دولت، امنیت شغلی‌ و آزادی همکاران دربند خود هستند. رفع تبعیض از ساختار نظام آموزشی، توقف روند کالایی‌سازی آموزش و حق برخورداری همگان از آموزش رایگان از دیگر مطالبات معلمان است.

اعتراضات معلمان در سال‌های اخیر وجهی فراگیر و سراسری داشته است. از اردیبهشت ۹۷ تا امروز، آنها توانسته‌اند در چند نوبت اعتصاب‌ها و تحصن‌های فراگیر در سراسر کشور سازماندهی کنند. تجمع‌های اعتراضی روز ۲۲ آذر اگرچه در ادامه این حرکت‌ها رخ داد، اما به لحاظ حضور پرشور معلمان بی‌سابقه بود. 

در ۲۴ آذرماه، دو روز پس از این حرکت اعتراضی تاریخی، نمایندگان مجلس شورای اسلامی «لایحه نظام رتبه‌بندی معلمان» را تصویب کردند. فعالان صنفی معلمان لایحه رتبه‌‌بندی را به گونه‌ای که در مجلس تصویب شد یک «مصوبه سرهم بندی شده» می‌دانند.

نظر شما در مورد اعتراضات معلمان چیست؟ چه قدر در جریان این اعتراضات هستید؟ در مورد افق اعتراضات مربوط به لایحه نظام رتبه‌بندی چه فکر می‌کنید؟ آیا در ایران امروز، حقوق یک معلم کفاف هزینه‌های زندگی او را می‌دهد؟ 

◄ برای شرکت در این نظرسنجی اینجا کلیک کنید.

تا عصر سه‌شنبه ۷ دی برابر با ۲۸ دسامبر  فرصت دارید در نظرسنجی شرکت کنید.

پنل نظرسنجی “زمانه” می‌خواهد با رجوع مستقیم به شما دیدگا‌ه‌های مختلف‌تان را در مورد مسئله‌های مهم سیاسی، فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی بازتاب دهد.

پرسش‌ها و پیشنهادهای خود را از طریق  panel@radiozamaneh.com  با ما در میان بگذارید.

◄ برای عضویت در پنل نظرسنجی زمانه اینجا کلیک کنید.