سخنگوی وزارت امور خارجه ایران صبح سه‌شنبه ۳۰ آذر اعلام کرد حسن ایرلو، سفیر ایران در یمن در اثر پیامدهای ابتلا به کووید-۱۹ درگذشت.  

به گزارش ایسنا، سعید خطیب‌زاده تلویحاً عربستان سعودی را در مرگ ایرلو مقصر دانست. سخنگوی وزارت امور خارجه ایران گفت:

«شهید ایرلو که از جانبازان شیمیایی جنگ تحمیلی نیز بود در محل ماموریت خود به کرونا مبتلا شد و به دلیل همکاری دیرهنگام برخی کشورها، متاسفانه در شرایط نامناسبی به کشور بازگشت و به رغم به‌کارگیری همه مراحل درمانی برای بهبود وضعیت بیماری ایشان، سحرگاه امروز به فیض شهادت نایل آمد.»

خبرگزاری فرانسه شنبه ۲۸ آذر گزارش داد که حسن ایرلو، از اعضای ارشد سپاه پاسداران و سفیر ایران در یمن برای درمان کووید-۱۹ با یک هواپیمای عراقی به بغداد منتقل شد. ائتلاف عربی به رهبری عربستان سعودی، به درخواست شبه‌نظامیان حوثی و با میانجیگری عراق و عمان و سرانجام با موافقت عربستان سعودی معافیت از محاصره هوایی قائل شده بود.

وال استریت ژورنال جمعه گذشته گزارش داده بود که انصارالله یمن به عربستان سعودی اطمینان داده‌اند که اگر با انتقال حسن ایرلو با یک پرواز مستقیم به تهران موافقت کند، دیپلمات جدیدی را جایگزین او نمی‌کنند. عربستان اما با پرواز مستقیم به تهران مخالفت کرده و گفته بود صدور مجوز پرواز صرفاً بعد از آزادی چند اسیر سعودی میسر است و سفیر ایران هم باید از طریق عراق یا عمان به تهران بازگردد. وال استریت ژورنال ادعا کرده بود که به سبب اختلاف بین تهران و صنعا، ایرلو به ایران برمی‌گردد.

محمد عبدالسلام، سخنگوی رسمی انصارالله یمن نیز در پیامی در توییتر نوشت:

«تفاهمی میان ایران و عربستان سعودی از طریق بغداد درباره انتقال سفیر ایران در صنعا توسط هواپیمای عراقی صورت گرفت و این اقدام به‌دلیل وضعیت سلامتی‌اش بوده و اخبار و گمانه‌زنی‌های منتشر شده در رسانه‌ها عاری از صحت است.»

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم شنبه گذشته ضمن تکذیب شکاف بین جمهوری اسلامی و حوثی‌های یمن گفته بود:

«آقای حسن ایرلو از چند روز قبل مبتلا به ویروس کرونا شده است و با‌ توجه به ضرورت رسیدگی پزشکی عاجل به وی، وزارت امور خارجه برای انتقال وی به کشورمان جهت معالجات لازم تماس‌ها و رایزنی‌هایی را‌ با برخی کشورهای منطقه به‌عمل آورد که سرانجام منجر به فراهم شدن مقدمات لازم جهت انتقال ایشان شد که بحمدالله هم اکنون انتقال وی به جمهوری اسلامی ایران در حال انجام است. »

ائتلاف نظامی به رهبری عربستان سعودی در طی یک هفته اخیر به حملات هوایی خود به فرودگاه صنعا و به اهدافی در مأرب و الجوف شدت بخشیده است.

ایران و عربستان تاکنون در چندین دور با هم در عراق مذاکره کرده‌اند. مهم‌ترین موضوع در این مذاکرات یمن است اما تاکنون پیشرفتی در این گفت‌وگو حاصل نشده.

روز گذشته سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اخیرا از دیدار کوتاه حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ایران با همتای عربستانی خود در حاشیه نشست وزیران خارجه سازمان همکاری اسلامی در اسلام‌آباد پاکستان خبر داده بود. ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا بامداد سه‌شنبه گفت:

«ما از مذاکرات مستقیم میان ایران و عربستان استقبال می‌کنیم و امیدواریم این گفت‌وگوها به کاهش تنش‌ها کمک کند.»