جیک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا، روز چهارشنبه ۲۲ دسامبر/ یک دی گفت که ایالات متحده و شرکایش در حال بحث در مورد تعیین یک چارچوب زمانی برای پایان دیپلماسی هسته‌ای با ایران هستند و افزود که مذاکرات فعلی با تهران ممکن است ظرف چند هفته به پایان برسد.

او در جریان سفر به اسرائیل به خبرنگاران گفت:

«ما به صورت عمومی در مورد این موعد مقرر صحبت نمی‌کنیم اما می‌توانم به شما بگویم که در پشت درهای بسته درباره چارچوب‌های زمانی صحبت می‌کنیم و این مهلت، طولانی نیست.»

سالیوان گفت که این ضرب‌الاجل تنها چند هفته است.

اسرائیل مدت‌هاست که تلاش می‌کند موضع خود را  در مورد مذاکرات هسته‌ای با ایران به پیش ببرد. آن‌ها معتقدند که دیپلماسی و مذاکره با ایران برای محدود کردن برنامه هسته‌ای به بن‌بست رسیده و باید به حمله‌ای پیشگیرانه برای توقف برنامه هسته‌ای ایران متوسل شد.

اما در میان کارشناسان امنیتی تردید وجود دارد که آیا اسرائیل توانایی نظامی برای توقف مؤثر برنامه هسته‌ای ایران را دارد یا اینکه واشنگتن از اقدامات آن حمایت خواهد کرد.

سالیوان گفت که ایالات متحده همچنان بر این باور است که «دیپلماسی، بازدارندگی و فشار» بهترین راه برای جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای است.

سالیوان گفت که در دیدار خود با رهبران اسرائیل در اورشلیم، «ما در مورد راه‌هایی بحث کردیم که اطمینان حاصل کنیم جامعه بین‌المللی را متحد نگاه می‌داریم تا فشار بر ایران را حفظ کند تا جمهوری اسلامی مجبور شود به تعهداتش برگردد» و به برجام پایبند باشد.

او افزود:

«از لحاظ فنی، من فکر می‌کنم که بهتر است این دست موضوعات در گفت‌وگوهای دیپلماتیک خصوصی ایالات متحده و اسرائیل مطرح شود.»

سالیوان در دیدار با نفتالی بنت، نخست‌وزیر اسرائیل هم گفت که ایالات متحده و اسرائیل درگیر یک «مذاکره حساس» برای ایجاد یک استراتژی امنیتی مشترک هستند.

بنی گانتز، وزیر دفاع اسرائیل، در اظهارات عمومی پس از گفت‌وگوهای خود با سالیوان، از قدرت‌های جهانی خواست که اجازه ندهند ایران برای مدت زمان طولانی مذاکرات هسته‌ای را کش بدهد.

ایران تلاش برای تولید تسلیحات هسته‌ای را رد می‌کند و می‌گوید که تنها می‌خواهد فناوری هسته‌ای را برای مقاصد صلح‌آمیز  به کار بگیرد.

تا کنون هفت دور مذاکره در وین پایتخت اتریش برای احیای برجام برگزار شده و نتیجه‌ای در بر نداشته است. آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا روز ۳۰ آذر‌ماه در واشنگتن گفت که خروج کشورش از برجام در اردیبهشت ۱۳۹۷ بزرگترین اشتباه دیئلماتیک یک دهه گذشته بوده است. با این حال مقام‌های غربی تاکید کرده‌اند که توسعه برنامه هسته‌ای ایران به سمتی پیش می‌رود که در آینده بسیار نزدیک، احیای برجام امری بی‌فایده باشد.

کاخ سفید اعلام کرد، سالیوان که به‌عنوان نماینده رئیس جمهور آمریکا برای یک سفر ۳۰ ساعته به اورشلیم رفته است، اسرائیل را در جریان تحولات مذاکرات وین قرار داد و دو طرف در مورد تحولات آینده تبادل نظر کردند.

یائیر لاپید، وزیر امور خارجه اسرائیل گفت که او و سالیوان درباره «راهبرد مقابله با برنامه هسته‌ای ایران و نحوه همکاری آمریکا و اسرائیل در این زمینه» گفت‌وگو کردند.